woensdag 31 mei 2017

Het is weer eens tijd voor tussendoortjes.

Zoals de trouwe lezers van mijn blog wel weten ga ik er nog wel eens een uurtje op uit om even te vissen. Vandaag was er de mogelijkheid om weer eens een tussendoortje te nemen. 

Bij het water aangekomen blijf ik me verbazen over de gemeente en het maaibeleid. Er wordt nu bijna overal tot een halve meter vanaf de stoep gemaaid en de rest mag lekker blijven staan. Misschien leuk voor de flora en fauna, maar voor de vissers wat minder plesant. 

Maar goed, de rapper aan de speld en vissen maar. Dan trappen we hier en daar de brandnetels en ander onkruid wel aan de kant. Na heel wat worpen wordt de rapper gepakt, maar de vis blijft niet hangen. Ik schat deze snoek op een centimeter of 50. 

Ik vis verder en na een tijdje is er vanuit het niets weer een aanval op het kunstaas, maar weer blijft de snoek niet hangen. Ik heb beide snoeken trouwens ook niet gehaakt, dus ze zijn erg voorzichtig op deze stek. Dit exemplaar was trouwens een stuk groter en schat deze toch al snel tussen de 75 en 80cm. 

Dan blijft het even stil en begin ik te wisselen en hang er na een tijdje maar een kikker aan. Als ik deze binnendraai voel ik hele lichte tikjes maar verder niets. Als ik de kikker voor de kant heb zie ik er 2 baarsjes achter zwemmen, die hebben dat getik waarschijnlijk veroorzaakt. 

Dan wissel ik na een tijdje maar weer naar een jerkbait. Uit het niets is er weer een aanval op de jerkbait, maar wat zijn ze voorzichtig vandaag zeg. Ze tikken er alleen maar tegenaan. Als de snoeken er vol voor zouden gaan had ik ze waarschijnlijk allemaal gevangen, maar sta nu nog met lege handen. 

Maar ik blijf stug doorvissen en na een tijdje is er weer een uitval naar de jerkbait. De snoek mist de bait, maar tikt deze toch aan met de bovenkant van de kop. De dreg weet vlees te pakken en ik kan aan het werk. Uiteindelijk kan ik de snoek de kant ophalen en meet de vis op. Deze blijkt met 88cm weer een mooie vis te zijn. Natuurlijk mag deze weer op de foto. 


Ik zet de snoek terug en besluit om het nog heel even ergens anders te proberen. 

Daar aangekomen komt er een jongetje aanlopen als ik aan het vissen ben. Hij weet precies te vertellen met welk kunstaas ik aan het vissen ben en zegt dat hij ook wel eens vist op snoek. Als hij staat te kijken zwemt er een snoek achter de jerkbait aan. Jammer genoeg wil deze niet bijten. Ik werp de bait nog een paar keer in en uit het niets is er een snoek weer achter de bait. Als de snoek de bait pakt sla ik te snel aan en na wat spartelen schiet de vis los. 

De jongen vertelt dat hij zijn eerste snoeken op kunstaas van de action heeft gevangen, maar dat zijn onderlijntjes nu allemaal krom zijn. Ik pak een onderlijn uit mijn tas en geef hem deze en zeg dat hij de groene onderlijnen beter niet meer kan gebruiken, omdat deze spontaan kunnen breken terwijl er een snoek aan de andere kant van de lijn zit. 

Hij bedankt me voor de onderlijn en mijn tussendoortje zit erop voor vandaag. 

Tot een volgend avontuur.....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten