zondag 28 mei 2017

Een half begin is het goede werk.

Zo, de verplichte stop i.v.m. de geslotentijd zit er weer op. Jammer genoeg zijn de weergoden ons roofvissers niet gunstig gestemd tijdens het startweekend. Er worden dit weekend op beide dagen temperaturen rond de 30 graden verwacht namelijk. 

Uiteindelijk dus maar besloten om op zondagochtend 5:00 uur te beginnen. In alle vroegte stond ik dus in de polder. 


Ik begin met een nieuwe jerkbait en bij de 2e worp is het raak. De jerkbait wordt gegrepen, maar na een korte dril schiet de snoek los. Ik gooi snel weer in, maar de snoek laat zich niet meer zien. 

Als ik verder loop heb ik na een tijdje een volger achter de bait aanzitten, maar deze wil niet bijten. Ik zie trouwens dat ik niet de eerste visser ben op deze stek, er is namelijk al het een en ander platgetrapt langs de waterkant. Aangezien ik er vroeg bij ben ga ik er maar vanuit dat dit gisteren was. 

Als het verder stil blijft besluit ik om naar een andere stek te gaan. Daar aangekomen staat de hele kant vol met planten en brandnetels en is er geen doorkomen aan. Ik probeer het nog wel even, maar ga dan toch weer verkassen. 

De temperatuur loopt snel op en ik besluit het op deze stek nog een uurtje te proberen, ik moet natuurlijk op tijd zijn voor fc Utrecht. Bij deze stek aangekomen liggen er behoorlijk wat planten en algen in het water en ik hang dus een kikker aan de speld. 

Na een aantal worpen is er een dreun op de kikker maar na het aanslaan schiet deze al snel los. Pffff, het wordt weer zo'n dag denk ik op dat moment. Als ik de weg oversteek richting een andere sloot sta ik op de brug als ik de kikker in het water smijt. Ik draai deze langzaam binnen, maar dan wordt de hengel bijna uit mijn handen gerukt. Wat een aanbeet!

Ik sla aan en voel meteen dat dit een mooie snoek is. Ondanks de strak afgestelde slip heb ik niets in te brengen en gaat de snoek de kant op die zij wil. Ik zet met mijn duim druk op de spoel en weet de vis telkens uit de planten te krijgen. Tijdens de dril komen er wat toeschouwers kijken en vragen de oren van mijn hoofd. Ik geef antwoord en telkens gaat de snoek er weer vandoor. 

Als ik denk dat ik de snoek klaar heb om in de kieuwgreep te pakken gaat ze er toch weer vandoor, waarop een klein jongetje zegt dat deze vis heel gemeen is. Maar bij de volgende poging pak ik de snoek toch uit het water en deze vis maakt meteen het vroege opstaan weer goed. Ik haal de kikker uit de bek van de snoek en pak het meetlint erbij. Ik kan deze uitrollen tot 104cm en de 1e metersnoek is binnen. Vorig jaar ving ik op de 1e dag van het seizoen de grootste van het seizoen, ik heb een vermoeden dat ik dat nu weer heb gedaan. De snoek gaat natuurlijk ook even op de foto samen met de meest enthousiaste toeschouwers. 



Uit ervaring weet ik dat toeschouwers de meest belabberde foto's kunnen maken, dus snel zelf nog een foto gemaakt. Op het moment dat de camera de foto maakt springt dat kleine kereltje er nog bij, maar het is nu echt tijd om de vis terug te zetten. De vis moet even bijkomen en zwemt dan krachtig weg. Hieronder nog even de foto. 



Ik kijk even hoe laat het is en het blijkt al 10:00 te zijn geweest. Ik besluit om nog een uurtje door te gaan en het dan voor gezien te houden. In dat uurtje heb ik nog 2 lossers en een misser, allemaal van snoeken rond de 50cm. Dan wordt het te warm en vind ik het tijd om richting huis te gaan. Het is voor het eerst dat ik in het openingsweekend maar een halve dag heb gevist, maar zoals het spreekwoord luidt; een half begin is het goede werk, of was het nou toch andersom ;-)

De eerste metervis sinds tijden is binnen en fc Utrecht gaat Europa in, wat een geweldige dag!!!

De kop is eraf, tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten