dinsdag 11 april 2017

Terugblik seizoen 2016/2017

Ik begin het roofvisseizoen meteen met een goede visdag en ik mag er meteen 5 op de foto zetten. De eerste 4 vissen zijn van een gemiddeld formaat, maar bij de aanbeet van snoek nummer 5 weet ik dat het een monster is. Het is een aanbeet alsof er ineens de hengel uit je handen getrokken wordt. Als ik aansla gaat de vis er meteen vandoor en neemt veel lijn van de spoel af. De slip moet flink werken en ik kan alleen maar wat druk op de hengel zetten. Uiteindelijk kom ik als winnaar uit de bus en vang ik op de 1e dag dus al de grootste snoek van het seizoen. Met 97cm en moddervet een schitterende snoek!




Het seizoen loopt al weer bijna 2 maanden als ik mijn hand breek. Ik moet natuurlijk een tijdje in het gips en de visserij ligt even stil......




.......of toch niet?




Ik ben zo eigenwijs om het toch te gaan proberen en wonder boven wonder vang ik toch een snoek. Het onthaken gaat echter niet voldoende naar mijn zin, en ondanks dat het lukt, wil ik geen risico nemen als er een plug diep gehaakt is. De hengel gaat dus toch weer een tijd de kast in.

Ik dacht dat ik Quinten dit seizoen ook weer eens aan het vissen zou krijgen en kreeg hem zelfs zover om weer eens mee te gaan. Jammer genoeg kwam later de aap uit de mouw toen ik de hengel pakte greep hij zijn telefoon. Hij wou namelijk op pokemonjacht, de rage van afgelopen zomer. Die dag ving ik trouwens onderstaande snoek.



Afgelopen zomer ben ik voor het eerst met kikkerimitaties gaan vissen. In het beginstadium had ik nog wat lossers, maar gaandeweg kreeg ik steeds meer vertrouwen in dit kunstaas.  Hieronder een selectie van snoeken welke ik dan ook op de kikker gevangen. 





Zoals elk seizoen komen er een aantal nieuwe stukken kunstaas bij en soms zit daar een echt juweeltje tussen. Aan de andere kant koop je ook wel eens kunstaas waar totaal geen actie in te krijgen is. Maar in dit geval was het dus een topaankoop. Namelijk een met de hand gebouwde jerkbait van Simon Torenbeek, genaamd "Stekeltje". 

Hieronder een aantal vissen gevangen met deze jerkbait. 





En dit jaar ben ik ook gaan vissen met shads. Ik had al erg veel op internet gezien over de Pig shad jr. en wou deze wel eens een kans geven. Hoewel ik hiervoor wel eens met shads had gevist, maar het gewoon niet mijn ding was. Toen ik de eerste keer met de Pig shad jr. viste was ik meteen verkocht. De shad kan namelijk erg langzaam gevist worden en deze behoudt toch nog zijn actie. Hieronder een aantal vangsten op de Pig shad jr.





En dan was er afgelopen seizoen natuurlijk het hoogtepunt van het seizoen. Namelijk de nieuwe baitcasterhengel welke gebouwd is door Ton Temming van Traditional Hengelsport. De hengel is echt een juweeltje geworden en voor de echte liefhebbers hieronder de link naar de blog over de bouw van de hengel. 


De hengel is zo mooi afgewerkt dat ik hier nog wat foto's plaats. 





Niet alleen ziet de hengel er fantastisch uit, wat nog belangrijker is, hij werpt en drilt ook nog eens fenomenaal. 

Met de nieuwe hengel beleef ik ook nog eens een topdag met maar liefst 9 gevangen snoeken in een middagje vissen. Hieronder de grootste snoek van deze dag. 



Hoewel ik minder gevangen heb dan in seizoen 2015/2016, heb ik toch een geweldig seizoen achter de rug. Ik heb halverwege het seizoen dan ook besloten  om niet meer alleen met aantallen bezig te zijn. Ik was alleen nog maar bezig met het vangen van snoek en onze hobby is zoveel meer dan vangen alleen. Ik had totaal geen oog meer voor de omgeving en kon zelfs chagrijnig zijn als ik niks of weinig gevangen had. Dat is natuurlijk niet de bedoeling van vissen. Dus zodra ik dat helder had heb ik de doelstelling van minimaal 100 snoeken per seizoen laten vallen. Ik sta nu veel rustiger langs de waterkant en zie ook veel meer van de  omgeving en kan nu ook zomaar een half uur met iemand staan praten als ik ga vissen. Voorheen vond ik dat maar zonde van mijn vistijd. Ik hou nog wel bij hoeveel snoek ik vang, maar maak er totaal geen halszaak meer van. Afgelopen seizoen waren het er dus 89 stuks. 

Komend weekend is het tijd om groot onderhoud aan het materiaal te plegen, en dan begint het aftellen. 

Tot een volgend avontuur.....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten