zaterdag 22 april 2017

groot onderhoud

Nu het gesloten tijd is, is het natuurlijk de uitgelezen periode om eens groot onderhoud aan al je visspullen te plegen. En waar begin je dan......

De hengel

Allereerst haal je natuurlijk je reel of molen van de hengel af. Dan is het tijd om de hengel met een natte doek eens grondig schoon te maken. Daarna kijk je alle geleide-ogen één voor één na op schade. dit kan je het beste met een oude panty doen. Zo op het oog kan er namelijk niets aan de hand zijn. Maar als er maar een hele kleine beschadiging is, is deze waarschijnlijk niet of nauwelijks te zien met het blote oog. Haal de panty door het geleide-oog en als deze er ongeschonden doorheen komt kan je er vanuit gaan dat deze nog in orde is. De volgende stap is de controle van de reel/molen houder. Even goed schoonmaken en kijken of deze nog naar behoren werkt. Dan de handgreep. Ook deze even goed schoonmaken en indien er grote beschadigingen zijn kan je deze zelf repareren, maar als je net als ik 2 linkerhanden hebt zou ik dat de hengelsportzaak laten doen ;-)

Persoonlijk behandel ik mijn hengels na het schoonmaken ook altijd nog met autopoets.

Reel/molen

Als eerste haal ik altijd de lijn van de reel/molen af. Bewaar hiervoor dus altijd de spoel van je gekochte vislijn. Zodra de lijn van de spoel af is kan je de molen/reel grondig schoonmaken en de geoliede onderdelen nogmaals oliën met daarvoor bestemde olie, deze kan je kopen in de hengelsportzaak, hoewel ik ook wel eens gehoord heb dat men naaimachine olie hiervoor zou kunnen gebruiken. Wil je geen risico nemen met je dure reel/molen zou ik gewoon de olie in de hengelsportzaak kopen. LET OP!! overdaad schaadt. Dus gebruik nooit teveel olie. Je kan beter een beetje olie gebruiken en dan nog wat druppels toevoegen dan ineens teveel olie. Weghalen is namelijk een stuk lastiger dan olie toevoegen. Als je de reel nu dus grondig hebt schoongemaakt en doorgesmeerd kan de spoel er weer opgezet worden en kan de lijn er weer op. Ikzelf zet de lijn na één seizoen er altijd achterstevoren weer op. Ik vis namelijk altijd in klein water en het achterste gedeelte van de lijn komt praktisch nooit van de spoel af. Dus je kan begrijpen dat wanneer je de lijn na één seizoen omdraait, je eigenlijk weer met een nieuwe lijn begint te vissen. Als je het schoonmaken en doorsmeren van je reel/molen teveel gedoe vindt kan je deze natuurlijk ook bij de hengelsportwinkel brengen voor een onderhoudsbeurt.

Kunstaas

Natuurlijk heeft ons kunstaas ook het een en ander te verduren gekregen door het seizoen heen. De handgebouwde modellen maak ik altijd met de hand schoon en controleer ik op eventuele beschadigingen. Natuurlijk horen er krassen op het kunstaas te zitten, dat is een teken dat ze doen waar je het kunstaas voor gebruikt. Indien er echter grotere beschadigingen op de handgebouwde jerkbaits zit is het verstandig om deze te voorzien van een nieuwe laag epoxy. Dat kan je natuurlijk zelf doen, maar ik kies ervoor om dat door een ervaren jerkbaitbouwer te laten doen. Deze hebben de juiste materialen hiervoor en natuurlijk een droogrek om de epoxy netjes te laten uitharden.

Het kunstaas wat "gewoon" uit de fabriek komt maak ik gewoon schoon met een natte doek. Natuurlijk is het bij het schoonmaken en controleren van je kunstaas uitermate belangrijk dat je de dreggen ook controleert. Ik gebruik zelf een hakenslijper van het merk Fox, en indien er 1 van de 3 haken niet zo scherp meer is zet ik er een nieuwe dreg op. Zijn er 2 of zelfs 3 haken op een dreg niet goed meer vervang ik de dreg. Op deze manier vis ik altijd met scherpe haken. Natuurlijk is het belangrijk om de haken gaandeweg het hele seizoen te blijven controleren. Je wilt natuurlijk niet dat als je net die ene metersnoek kan vangen je deze verspeelt door een botte haak.

Diversen

Nou neem ik zelf nooit een schepnet mee, maar indien je dat wel doet is het controleren hiervan natuurlijk ook niet onverstandig. De tackleboxen doe ik altijd even in de vaatwasser zodat deze ook weer brandschoon zijn. De tangen maak ik ook altijd even schoon en met een smeermiddel maak ik alles weer even soepel. De rugzak die ik altijd meeneem wordt weer even uitgezogen en de buitenkant even met een natte doek onder handen genomen. De laarzen en mijn regenpak krijgen ook natuurlijk ook een grondige schoonmaakbeurt en dan ben ik helemaal klaar voor het nieuwe seizoen!

Tot een volgend avontuur.....!!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten