vrijdag 31 maart 2017

Afkicken.

Zoals de titel al aangeeft moet ik de komende tijd afkicken. De gesloten tijd is nu begonnen en de komende 2 maanden ligt het roofvissen dus stil. Gelukkig waren er nog wel mogelijkheden om even te vissen.

Zo ben ik gisteren na het behalen van mijn BE rijbewijs nog even een half uurtje naar de waterkant geweest. Ik wist vlak bij de rijschool namelijk nog wel leuk water te liggen en daar moest ik gewoon even vissen. Na wat worpen met de pikefighter heb ik een volger. Ik schat deze ergens in de 60cm en na 2x volgen pakt de snoek bij de 3e worp het kunstaas tussen de kaken. Ik ben echter niet voldoende gefocust en ben te laat met aanslaan. Balen, de snoek weet dat er iets niet klopt en laat zich niet meer zien.

Ik vis verder en na een aantal worpen wordt het kunstaas ineens tegengehouden onder water. Ik sla aan en er is meteen een hoop herrie in het water. De snoek rolt als een krokodil in het water en wikkelt op deze manier de lijn om haar bek heen. Zelfs zo erg dat de titanium onderlijn ook aan het eind komt en zodra de gevlochtenlijn in de bek komt en langs een tand schuurt ben ik deze vis kwijt en zwemt deze ook nog met alles in de bek rond. Dat mag dus niet gebeuren!
Ik haal de snoek dan ook zo snel mogelijk de kant op en bij de eerste poging heb ik de snoek in de kieuwgreep vast. Ik onthaak de snoek en er komt een man aanlopen die wel een foto wil maken. Ik meet de snoek even op en deze blijkt 86cm lang te zijn en dan mag deze mooie vis op de foto.



Vandaag is de laatste dag van seizoen 2016/2017, dus er moet gevist worden. Op de 1e stek aangekomen staat het water erg laag en lijkt wel chocomel, maar ik besluit er toch maar te gaan vissen. Na heel wat worpen en een kleine 2 uur later stap ik in de auto zonder een teken van leven te hebben gehad. Dan maar ergens anders de laatste vissen van het seizoen proberen te vangen.

Op de 2e stek van de dag aangekomen staat ook het water hier erg laag, maar het is in ieder geval helder water. Na weer wat worpen en aaswissels valt mijn oog op een jerkbait die eigenlijk nauwelijks aan bod komt. Ik hang deze er dus maar eens aan, voor de nieuwsgierige het is een handgebouwd model van MaTo.  Na een aantal worpen heb ik een volger, maar deze is erg voorzichtig. De snoek blijft wel een worp of 4 volgen en neemt dan toch heel voorzichtig een hapje van de jerkbait. Niet twijfelen, aanslaan....!
De snoek hangt dan ook en het eerste gevecht van vandaag kan beginnen. Na een tijdje ligt de snoek voor de kant en ik maak even een foto.



Hierna gaat de snoek het water uit en mag op de foto en wordt opgemeten. De snoek blijkt 71cm lang te zijn.



Ik zet de snoek terug en maak aan de andere kant van de brug wat worpen. Ineens is er weer een volger en deze doet een aanval, maar bedenkt zich op het laatste moment. De volgende worp is de snoek er weer en pakt de jerkbait nu wel. Ik sla aan en binnen 10 minuten sta ik de 2e snoek te drillen. Na het opmeten blijkt deze snoek 62cm te zijn en mag natuurlijk ook even op de foto.



na het terugzetten blijft het een tijd stil en ik begin weer met kunstaas te wisselen. Het wordt de pikefighter triple jointed. Om dat uit te spreken is een hele mond vol en ik hoop dat de snoeken daar trek in hebben. Na wat worpen zie ik een snoek liggen in het heldere water en ik werp de plug er voorbij. Als ik het kunstaas voor de snoek langs haal gaat deze er vandoor. Bij de volgende worp laat de snoek zich niet meer zien dus ik denk dat deze weg is. De worp daarna blijkt dat ik het mis heb. Ik werp de plug  in en als deze vlak voor de kant is komt de snoek uit het niet de plug halen. Wat een klap zeg. Zeker één van de mooiste aanbeten dit seizoen in dat heldere water vlak voor mijn voeten. Na de dril komt de snoek de kant op (voor de duidelijkheid, ik haal de snoek het water uit). Het meetlint stopt bij 63cm en natuurlijk komt er weer een fotomomentje.



Dit blijkt achteraf de laatste snoek van seizoen 2016/2017 te zijn. Ik vond de snoeken van vandaag erg dun in vergelijking met de snoeken eerder deze maand. Ik heb zelfs het idee dat ze op deze stek al afgepaaid zijn. Erg zuur om dan hier 2 maanden niet te kunnen vissen, maar het is niet anders.

Op stek 3 aangekomen staat ook hier het water erg laag en is daarbij ook enorm troebel. Ik probeer het een half uurtje maar heb totaal geen vertrouwen in deze plek en besluit ook om te vertrekken hier.

Op de 4e en laatste stek van vandaag begin ik weer met de rapper, maar na een tijdje begint het wisselen weer. Als de pikefighter weer aan de speld hangt schiet er een snoek tot 3x toe langs de plug, maar pakt deze niet. Of de snoek is scheel, of hij geeft waarschuwingen af. Ik heb niks aan waarschuwingen, mijn kunstaas is namelijk hardleers en moet dus hard aangepakt worden. Jammer genoeg dringt dat niet tot deze snoek door en deze geeft het dus maar op. Ik loop verder als er na een tijdje weer een snoek langs de plug schiet. Gelukkig is het bij de volgende worp wel raak, maar de snoek gaat zo tekeer dat deze de haak weet te lossen en mij dus met lege handen achterlaat.

Dan komt er toch echt een eind aan seizoen 2016/2017. Het was een heerlijk seizoen, wat nu rest is afkicken!

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten