woensdag 22 februari 2017

Traditional hengel testen

Gisteren heb ik dan de handgebouwde Traditional hengel gekregen en zoals je kan begrijpen moest de hengel vandaag gewoon even uitgetest worden. 

Ik had in de middag even tijd om dat te doen, jammer dat de weergoden besloten om het in de middag te laten stortregenen. Maar goed, echte roofvissers gaan door weer en wind en als er een nieuwe hengel is natuurlijk helemaal. 

Op de stek aangekomen hang ik een spro rapper aan de speld en maak de eerste worp. De hengel ligt goed in de hand en de tikken met de hengel komen goed over op het kunstaas. Na wat worpen merk ik dat de hengel toch wel heeel lekker in de hand ligt en het werpen gaat ook lekker soepel. Ik vraag me af wat de hengel doet als er vis aan de andere kant van de lijn zit. Helaas blijft het lang stil en denk ik zelfs dat ik straks met een blank huiswaarts zal keren, maar ik geef natuurlijk niet zomaar op. Ik wissel een aantal keer van kunstaas, en dan heb ik ineens een volger achter de Pig shad jr. aanzitten. Deze verdomd het echter om de shad te pakken en ik vermoed dat deze op dit moment te langzaam door het water gaat voor de snoeken. Deze hebben alle tijd om het aas te bekijken en besluiten dan om te bijten, of in dit geval dus niet te bijten. Ik wissel de Pig shad jr. dus om voor een jerkbait. Deze kan ik wat sneller vissen en op deze manier heeft de snoek dus geen tijd om te kijken en als hij de aasvis, of in dit geval een jerkbait, wil pakken moet hij snel zijn en alle voorzichtigheid overboord gooien. Daar ga ik nu dus maar op gokken. De jerkbait die ik aan de speld hang wordt stekeltje van Simon Torenbeek. Na een worp of wat is er dan toch uit het niets een aanbeet. Ik sla aan en geniet met volle teugen. Ik had wel het een en ander verwacht van deze hengel, maar dat de buiging zo mooi is had ik niet verwacht. De snoek gaat door de slip heen en de hengel vangt de klappen keurig op. Ik vind het bijna zonde als de snoek voor de kant ligt. De snoek kan gedachten lezen en besluit om de hengel toch nog een keer uit te testen en gaat er weer vandoor. Dan is het toch echt tijd om de snoek op de kant te halen. 

Ik haal de jerkbait uit de bek van de snoek en het meetlint geeft 77cm aan. Ik maak even wat foto's in de stromende regen en de snoek mag het water weer in, hoewel het op de kant vandaag bijna net zo nat is. Hier nog de foto's van de snoek. 



Ik loop verder en na wat worpen schiet er een snoek uit de kant en mist de bait op een haartje. De snoek draait om en mist de bait nogmaals. Ai, die moet toch maar even langs Hans Anders denk ik. 

Na wederom wat worpen duikt er weer een snoek bovenop de jerkbait, maar ik ben helaas iets te laat met aanslaan en mis deze snoek dus.  Ook die dingen gebeuren. Ik merk dat de regenbroek niet helemaal waterdicht meer is op de naden en ik vind het voldoende geweest voor vandaag. De hengel is meer dan goedgekeurd. En Ton Temming had het al gezegd, ga je met een handgebouwde hengel vissen ben je verwend en wil je nooit meer iets anders. Ik moet hem daar dan ook volkomen gelijk in geven. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten