dinsdag 21 februari 2017

Het ultieme gereedschap.

Zoals sommige wel weten was ik alweer een tijdje op zoek naar een andere hengel. Na wat winkels bezocht te hebben en het internet te hebben geraadpleegd ben ik maar eens binnengelopen bij mijn vaste hengelsportwinkel Traditional Hengelsport. Het zit namelijk als volgt:

Ik ben met vissen begonnen met een simpel werphengeltje en ving daar natuurlijk na verloop van tijd mijn vissen op. Toen ik eenmaal de smaak te pakken had wou ik ook met jerkbaits gaan vissen, en daar was mijn werphengel niet geschikt voor. Dus na de werphengel werd er een jerkbaithengel aangeschaft. Ook hier ving ik mijn vissen mee en heb hier dan ook mijn pr van 110cm mee gevangen. Het enige nadeel aan deze hengel was dat deze wel erg stug was en deze dus zelfs bij de snoek van 110cm nauwelijks krom ging. Overdreven gezegd was het als vissen met een bezemsteel.

Dus werd er na verloop van tijd weer naar een andere hengel uitgekeken. Na wat speurwerk kwam ik wederom bij Traditional Hengelsport het merk st. Croix tegen. De hengel was een stuk lichter en buigzamer dan de Shimano jerkbaithengel. Toen ik voor het eerst langs de waterkant een vis aan de andere kant van de st. Croix hengel had wist ik niet wat ik meemaakte. De hengel ging behoorlijk krom op een snoekje van nog geen 60cm. Bij mijn oude jerkbaithengel had waarschijnlijk alleen de top lichtjes bewogen. Ik vis nu ruim 1,5 jaar met de st. Croix hengel, maar eigenlijk vind ik deze voor veel baits weer net te licht en krijg ik niet de juiste actie in sommige jerkbaits. Vandaar mijn nieuwe zoektocht naar een nieuwe hengel, oftewel het ultieme gereedschap.

Zoals al geschreven ben ik bij hengelbouwer Ton Temming van Traditional Hengelsport uitgekomen. Ik ben daar echt geweldig geholpen en zal hieronder de gang van zaken beschrijven.



Toen ik mijn verhaal van de te zware en de te lichte baitcasterhengel had beschreven werd mij aangeraden om thuis deze 2 hengels op te halen en tevens mijn zwaarste stuk kunstaas waar ik mee vis. Dus zo gezegd, zo gedaan. Ton en Hennie hebben daarna aan mijn beide hengels gesnuffeld en ermee gezwiept en gebogen. Uiteindelijk kwam de conclusie dat er geen fabriekshengel in de winkel was die aan mijn wensen kon voldoen en deze hoogstwaarschijnlijk ook zo 1,2,3 niet te vinden was. Aangezien ik al meerdere hengels in mijn handen had gehad was dat eigenlijk ook mijn conclusie wel. De enige optie om echt de hengel te krijgen die ik voor ogen heb is om deze te laten bouwen. En aangezien Ton Temming in de visserij bekend staat om zijn geweldige eigen gebouwde hengels was de keuze voor hengelbouwer natuurlijk snel gemaakt.




Op dat moment ging het proces eigenlijk een stroomversnelling in. Er werden verschillende blanks tevoorschijn gehaald en getest door Ton en Hennie. De een was te zwaar, de ander te licht en de volgende te slap, enz. enz,....

Uiteindelijk bleven er 2 blanks over waar ik een keus uit moest maken. Na zelf ook gevoeld en met de kale blanks gezwiept te hebben wist ik nog steeds niet welke van de 2 het zou worden. Uiteindelijk beide blanks goed gebogen en de ene blank had de buiging iets lager zitten dan de andere hengel, maar dat was ook het enige verschil. Na wat wikken en wegen en natuurlijk het professionele advies van Ton, een keus voor de blank gemaakt. Zoals je kan raden moet er natuurlijk ook een handvat aan de hengel komen met een reelhouder en baitcastergreep. Zodra deze uitgekozen waren heb je natuurlijk ook nog geleide-ogen op de blank nodig, anders blijft je lijn zo lastig bij je hengel zitten. Nou ook hier waren weer tal van keuzemogelijkheden. Uiteindelijk de wat luxere Fuji titanium geleide-ogen gekozen. Dan is er ook nog de optie om de hengel in een bepaalde kleur te laten lakken. Ik heb ervoor gekozen om de blank gewoon zwart/grijs te laten en de omwikkeling van de geleide-ogen in een bordeauxrode kleur af te laten lakken. Onderaan de blank tegen het handvat aan komt een kleine strook in de bordeauxrode kleur met daarop het logo van de hengelbouwer.

Ook is er een mogelijkheid om een persoonlijke tekst op de hengel te laten zetten. Op dat moment wist ik nog niet wat ik erop zou zetten. Zou ik voor mijn initialen gaan, of zou ik er een "stoerdere" tekst op laten zetten? Ik heb nog aan de volgende tekst zitten denken; a perfect day, pike hunter, of pike catcher. Of zou ik een soort Gollem zijn uit Lord of the Rings en de hengel gewoon "my precious" noemen. Op dat moment wist ik nog niet wat ik nu wel weet, namelijk dat ik de hengel cadeau krijg van mijn ouders. Toen ik dat hoorde wou ik een tekst hebben die ook op onze band moest wijzen, maar ja probeer dat maar eens in het kort op een hengel te laten zetten......

De tekst op de hengel is er één geworden die heel veel betekenis heeft.

1. Hij slaat op de band met mijn beide ouders
2. Hij slaat op mijn nieuwe hengel
3. Hij slaat op mijn hobby

Het is namelijk " True Love" geworden !


De hengel had een levertijd van 9 tot 12 weken en natuurlijk kon ik vanaf dag één al niet wachten om er mee te vissen. Bij het bestellen heb ik nog wel gevraagd of de hengel voor 31 maart klaar kon zijn. Anders moet ik er nog 2 maanden tegenaan kijken i.v.m. de gesloten tijd voor roofvis.

Toen ik een aantal weken later de winkel inliep werd ik door Hennie geroepen om even te kijken. De blank stond klaar met de reelhouder en de handgreep deels geschuurd. Ton kwam er ook nog even bij en gaf aan dat de handgreep voor de eerste keer geschuurd was en dat deze nog niet af was.

De blank zou de volgende dag voor de eerste keer in de lak gaan. Ik heb de hengel ook even vastgehouden en wat is die licht zeg. Natuurlijk komt er nog wel wat gewicht bij als deze helemaal af is, maar dat is echt niet te vergelijken met mijn huidige hengel. Nu maar weer afwachten......


Zoals sommige van jullie weten woon ik om de hoek bij Traditional hengelsport en wandel zo nu en dan even naar binnen. Nu de hengel gebouwd wordt helemaal. Vandaag dus ook even en het was een drukte van belang in de winkel. De vliegbindzesdaagse was er weer. Dat is een jaarlijks terugkerend fenomeen en als je vliegvisser en/of vliegbinder bent echt een aanrader om eens één van deze dagen (of alle 6) langs te gaan. Er zitten telkens andere gerenommeerde vliegbinders die jouw tekst en uitleg kunnen geven en tevens de gehele dag demonstraties geven. Toen ik binnenkwam was er ook weer een vliegbind demonstratie aan de gang en Rudy vroeg of hij me kon helpen. Ik zei met een gekke bek dat ik mijn hengel op kwam halen. Oh is goed zal hem even pakken was zijn antwoord. Hij kwam aanlopen met de hengel en ik gaf aan dat ik even snel een foto wou maken hoe de hengel op dit moment was. Hieronder dus de foto's. 

Zoals je kan zien zitten de bordeauxrode vlakken er nu ook op. Maar eigenlijk waren dat de enige foto's die ik op dat moment nog van de hengel had. Rudy en Ton zeiden dat het leuk zou zijn om ook foto's te hebben van de onderdelen waarmee hetgeen tot nu toe gemaakt was. Rudy ging dus ondanks de grote drukte in de winkel alle onderdelen erbij halen en een andere blank om op de foto te zetten. Echt een topservice bij Traditional hengelsport. Voor elke klant wordt de tijd genomen!!! Alle onderdelen werden bij elkaar gelegd en ik heb ze even op de foto gezet. Hier een foto van de onderdelen voor het handvat en de reelhouder.


Wat er na het in elkaar zetten zo dan uitziet. 


                                    


De ogen worden komende week op de blank gewikkeld dus voorlopig nog even met de "oude" st. Croix vissen........


Ik heb zojuist van Rudy een aantal foto's doorgestuurd gekregen, Ton is namelijk met de wikkeling van de ogen begonnen.




Het begint al een echte hengel te worden, kan bijna niet meer wachten......

Vandaag was het dan eindelijk zover. De hengel is klaar!!!! Hieronder kan je het resultaat van dit meesterstuk bewonderen.






De hengel ziet er echt schitterend uit, en jammer genoeg komt dat niet op de foto's over. Ik kan gelukkig iets beter vissen dan fotograferen ;-). De kleur in het echt is namelijk vele malen mooier dan op de foto (komt waarschijnlijk omdat het pikkedonker is buiten op het moment van fotograferen). Maar als je de hengel eens in het echt wil komen bekijken kan dat altijd. 

Pa en ma heel erg bedankt voor dit schitterende cadeau en Ton Temming natuurlijk bedankt voor het bouwen van dit ultieme gereedschap!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten