woensdag 15 februari 2017

De terugkeer van de boskabouter.

Vandaag was er een mogelijkheid om in de middag even te vissen. Nou, gelijk met beide handen grijpen dan. 

Op de stek aangekomen ligt er hier en daar best nog veel ijs, maar er zijn gelukkig genoeg open plekken. Ik besluit om de Pig shad jr. maar aan de speld te hangen en binnen een worp of 20 duikt er een snoek op. Het is een erg sterke vis en deze blijft nog een tijdje diep in het water. Dat is altijd een leuk gezicht als je de lijn zo door de sloot ziet scheren en je dan nog niet weet wat er aan de andere kant zit. De snoek komt op een gegeven moment met zijn kop uit het water en ik zie dat alleen de kop van de Pig shad jr. uit de bek steekt. Die heeft de shad aardig naar binnen gewerkt. Wonder boven wonder weet de snoek de shad uit zijn bek te werken en laat mij vloekend achter. 

Hierna blijft het erg lang stil en na een aantal keer wisselen met kunstaas zie ik een oudgediende in de tacklebox liggen. Namelijk de boskabouter jerkbait. Ik besluit om die weer eens aan de speld te hangen en na weer wat worpen is er ineens een flinke kolk vlak achter de jerkbait. Snel werp ik de jerkbait richting dezelfde plek en kort daarna is er een ram op het kunstaas. Ik sla aan en het gevecht kan beginnen. Na een tijdje heb ik de snoek voor de kant en het is een leuk exemplaar. Ik besluit om even een foto voor de blog te maken. 



Zoals je op de foto kan zien gaat de snoek er nog een keer vandoor en weet ook deze snoek de haak te lossen. Gloeiende, gloeiende...... volgende keer maar pas een foto maken als de vis op de kant is. 

Maar goed, de boskabouter vangt nog steeds vis dus mag aan de speld blijven. Als ik aan de terugweg begin kom ik bij een stukje waar een boom boven het water hangt en links en rechts van de boom is het water bevroren. Ik vind dit een typische plek voor een snoek om zich te verschuilen. Ik werp voorzichtig de jerkbait onder de boom en tik deze naar me toe. Ineens is er uit het niets een schim en slaat er een grote bek om de boskabouter heen. Ik sla aan en sta voor de 3e keer met een kromme hengel, maar heb nog geen vis op de kant gehad. Ik zie op een gegeven moment dat de boskabouter compleet verdwenen is in de bek van de snoek. Ik haal de snoek naar de kant en pak deze in de kieuwgreep. Ik maak snel een foto voordat ik de snoek onthaak. 


Ik haal de bait uit de bek van de snoek en het meetlint kan ik tot precies 80cm uitrollen. Daarna gaat ook deze vis op de gevoelige plaat. 




Ik zet de snoek terug en besluit om het ergens anders te gaan proberen. Daar aangekomen hang ik de Pig shad jr. maar  weer eens aan de speld. Na wat worpen duikt er een klein snoekje vanuit de kant op de shad, maar blijft helaas niet hangen. Verder blijft het stil, dus voor de laatste keer verkassen vandaag. 

Daar aangekomen hang ik toch maar een jerkbait aan de speld, het wordt een andere oude vertrouwde, namelijk de sybster. 

Na wat worpen is er een ram op de jerkbait. Ik sla aan en ook dit is weer een aardige snoek. De vis vecht voor wat hij waard is en na een tijdje ligt de snoek voor de kant. Geen foto, maar meteen het water uit. Dat gaat me niet 2x op één dag gebeuren. Dus ik pak de snoek onthaak het beest en pak het meetlint. De snoek blijkt 83cm lang te zijn en mag ook op de foto. 



Tijdens het onthaken viel het me op dat deze snoek wel erg lange hoektanden heeft. Een soort vampiervis dus ;-)

De snoek mag weer zwemmen en voor mij is het tijd om op te ruimen. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten