dinsdag 28 februari 2017

Als de puzzelstukken op de juiste plaats vallen.

Soms heb je een plan en heb je het helemaal uitgedacht, maar toch lukt het niet. Vandaag was er dus een herkansing, en ik kan alvast verklappen dat vandaag alle puzzelstukjes op de juiste plaats vielen.

Op de stek aangekomen zie ik dat het water erg troebel is. Ik besluit dan ook om meteen de grote 2-delige plug aan de speld te hangen. Meteen bij de eerste worp is het raak, maar tijdens de dril schiet de haak los. Grrrr, balen zeg. Vaak als ik binnen de eerste 10 worpen vis vang is het de rest van de dag niet veel soeps, maar we zullen zien. 

Na een tijdje wissel ik de plug voor de Pig shad jr. Ik kom weer op de plek van de geloste snoek van een aantal minuten geleden aan en bij de 2e worp met de Pig shad is er een dreun op het kunstaas.  Ik sla aan en kan weer aan de bak. Nu blijft de snoek gelukkig wel hangen en ik haal deze de kant op. 


Ik haal de shad uit de bek van de snoek en het meetlint kan ik uitrollen tot 76cm. Natuurlijk gaat de snoek na het opmeten op de foto. 


Ik zet de snoek weer in het water en stap de brug op waar deze snoek onder vandaan kwam. Ik werp de Pig shad jr. het water weer in en meteen is er weer een dreun op de shad. Ik sla aan en zeg tegen mezelf die imbeciel zou toch niet voor de 2e keer de shad hebben gepakt??? Na een korte dril ligt de snoek voor de kant en ik pak deze in de kieuwgreep. Weer haal ik de shad uit de bek en pak snel het meetlint erbij. Deze snoek blijkt 72cm lang te zijn, dus is toch een andere vis. Een meetfoutje zou kunnen, maar als ik er 4cm naastzit klopt er iets niet. Dus ook deze snoek mag op de foto. 



Ik pak de boel weer bij elkaar en stap het hek over. Deze 2 snoeken heb ik in een tijdsbestek van nog geen 10 minuten na aankomst gevangen. Dat moet een nieuw record zijn. 

Eenmaal het weiland overgestoken te zijn werp ik de Pig shad jr. de sloot weer in en na wat worpen is er weer een aanbeet. Ik sla aan en de vis stormt richting de kant. Na wat getouwtrek duikt de snoek vlak voor de kant onder water en komt niet meer boven. WTF!???

Den snoek is in een worteldoek gezwommen en de dreg die nog buiten de bek hing is daarin vastgeraakt. Gelukkig is dit echt vlak voor de kant, als dit halverwege de sloot was gebeurt was het einde oefening geweest. Ik kan het worteldoek gelukkig zover mijn kant opkrijgen dat ik de snoek kan pakken. Eerst de vis maar loshalen, het kunstaas zwemt niet weg. Ik haal de dreg uit de bek van de snoek en deze is los. Even opmeten, fotootje en zwemmen maar. De snoek blijkt 65cm lang te zijn en ziet er zo uit. 


Ik zet de snoek terug en haal het kunstaas met pijn en moeite uit de worteldoek. Wat verderop wordt de pig shad jr.  weer gegrepen, maar de snoek blijft niet plakken en laat zich ook niet meer zien. Na wat worpen zie ik een snoek net achter de Pig shad happen, maar de kaken slaan achter het kunstaas dicht. Ik vis de shad verder en maak nog een worp. Ineens is er de schim en slaan de kaken ditmaal wel om het kunstaas heen. Ik sla aan en sta voor de zoveelste keer met een kromme hengel.  Na een leuke dril ligt de snoek voor de kant. En ik maak even wat foto's. 


Ik pak de snoek in de kieuwgreep, maar dit is een carnavalssnoek en deze wil de polonaise nog even lopen of zwemmen. Jammer genoeg voor de snoek zat mijn hand al in zijn kieuw, jammer genoeg voor mij ook. Door het schudden met de kop van de snoek schiet mijn hand te ver de kieuwdeksel in en haal ik mijn vinger open aan de tanden van de snoek. Jammer, hoort er allemaal bij en ik draag mijn littekens met trots ;-)

Nadat ik de snoek op de kant heb, onthaak ik de snoek en hou het meetlint langs de vis. Deze wildebras blijkt 71cm te zijn en natuurlijk komt er weer een fotomomentje. 


Na het terugzetten begin ik aan de terugweg. Ik besluit om voor de terugweg iets aan de speld te hangen wat de snoeken die de shad hebben laten zwemmen wakker gaan schudden. Het wordt een feloranje rapper met een luide ratel. Op deze manier moeten de snoeken wakker worden lijkt mij. 

Op de terugweg gooi ik de rapper langs de kant en vis deze naar me toe. Na wat tikken is er een enorme klap op de rapper en slaat de hengel krom. Na een leuke dril zie ik dat de rapper echt volledig is verdwenen. Ik pak de snoek op de kant en zie meteen dat de kniptang erbij moet komen. De achterste dreg is om een kieuwboog geslagen en kan via de buitenkant verwijderd worden. Ik knip de splitring door en pak de dreg eruit. De rest kan gewoon via de bek eruit worden gehaald. Na het opmeten blijkt de snoek 72cm lang te zijn. 


 Tussen het terugzetten en de volgende vangst zit wederom slechts een paar minuten. Als ik de rapper in het water gooi zie ik een snoek wegschieten. Ik maak wat worpen en bedenk dan dat de snoek misschien de smalle sloot aan de overkant is ingezwommen. Ik maak dus een worp de sloot in en na wat tikken wordt de rapper tussen de kaken gepakt.  Ik sla aan en het gaat lekker zo! Als de snoek voor de kant ligt durf ik wel even een foto te maken, al gaat dat niet altijd goed. 


Hierna pak ik de snoek in de kieuwgreep en haal deze de kant op om te onthaken. Ik haal de bait uit de bek en hou het meetlint langs deze dikke snoek. Dit dikkerdje is 79cm lang. 


Na de foto blijkt de snoek nog zin in een kort gevecht te hebben en flipt nog even in mijn handen. 




Ik zet de snoek hierna snel terug in het water en loop verder. Ik kom weer bij het begin van de stek aan en heb nog heel even tijd. Wat verderop kunnen natuurlijk ook wat snoeken zwemmen die wel een rappertje lusten. Dus ga ik het nog even daar proberen. 

Als ik daar aankom hangt er binnen 3 worpen weer een snoek aan de andere kant van de lijn. Het is een sterke snoek, maar uiteindelijk krijg ik deze toch op de kant. De snoek blijkt na het opmeten 75cm te zijn. 


De snoek gaat terug het water in en ik moet even aan mijn vriendin denken. Toen ik het voor het eerst over de handgebouwde hengel had vroeg ze of ik daar dan ook meer mee zou vangen. Ik heb toen als antwoord gegeven dat het aantal vangsten niets met de hengel te maken heeft, al begin ik nu te twijfelen. Mijn oude dagrecord staat op 7 snoeken en dat heb ik nu dus geëvenaard. 

Ik loop verder als er vanuit het niets een kleine snoek op de rapper duikt. De snoek zit erg licht gehaakt en ik wil deze dus zo snel mogelijk op de kant krijgen. Gelukkig lukt het en nummer 8 van vandaag is een feit. Deze snoek is 62cm lang. 


Het is eigenlijk tijd om op te ruimen, maar ik zie verderop nog een plekje waar gewoon snoek moet liggen. Ik loop daar dus snel naartoe en stel mezelf een ultimatum van 6 worpen voordat ik inpak. Bij de 4e worp is er een schim en is het kunstaas verdwenen. Ik zie meteen dat dit de grootste snoek van vandaag wordt, hoewel deze nog niet opgeeft en dus nog niet gevangen is. Na een tijdje ligt de vis moegestreden voor de kant en ik haal deze de kant op. Het meetlint kan ik uitrollen tot 91cm en dan mag de snoek op de foto. 


De vis gaat snel weer het water in en ik ruim snel de spullen op. Mijn rechterhand is flink gehavend van de 9 snoeken die ik vandaag gevangen heb, maar dat boeit me niet. Met mijn nieuwe dagrecord ben ik als een kind zo blij. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten