dinsdag 31 januari 2017

IJsvrij of toch niet

Zo na een lange periode van vorst had ik vandaag tijd om te vissen. Ik had van te voren al weer eens op streetview gekeken en een nieuwe stek gevonden. 


Daar aangekomen hang ik de oranje Pig shad aan de speld. Meteen bij de eerste worp is er een enorme kolk vlak onder de kant en heb ik de vis dus laten schrikken. Shit happens en de plek onthouden voor de terugweg. 

Ik loop de weilanden door en het is best een modderige bedoeling. Mijn laarzen zitten dan ook flink onder de bagger, maar daar zijn het dan ook laarzen voor. Bij het water aangekomen wordt de Pig shad na wat worpen gegrepen. Ik sla aan, maar de vis weet de shad te lossen en laat mij met lege handen langs de kant staan. De aanbeet was vlak voor mijn voeten en de snoek had de hele shad van een centimeter of 20 in de bek zitten en alsnog schiet de vis los. Balen! Zeker ook omdat het om een leuk formaat snoek ging. 

Ik loop verder en ben aan het prakkiseren hoe de snoek die haken nou heeft kunnen lossen. Ik trek wat lijn van de spoel af en nu valt het kwartje. 

Ik heb vlak voor de periode met vorst een nieuwe lijn gekocht. Namelijk de Daiwa 12 braid morethan. Oké, toegegeven het is een hoop geld voor een lijntje, maar het werpt als een speer en de lijn is zo rond en glad als zijde. En dan komen we meteen bij het punt dat de slip te los stond. De lijn is zo soepel en glad dat deze dus zo door de slip heen getrokken kon worden. Op deze manier kan je dus ook de haak niet zetten en vandaar dat de snoek van zojuist is ontkomen. Nou de slip dan maar wat strakker zetten. 

Ik vis de hele stek af en zie verderop nog schitterend water, maar daar kan je helaas niet komen zonder over een metershoog hek heen te klimmen. Dus sla ik dat (voor vandaag) maar even over. Ik ben weer bij het beginpunt aangekomen en ik maak een aantal worpen langs de plek waar de snoek uit de kant schoot. Na een aantal worpen denk ik dat de snoek er niet ligt als vanuit het niets ineens een snoek vol op de Pig shad klapt. Ik sla meteen aan, nu dus wel, en de snoek trekt meteen lijn van de reel af. Ik sta bovenop een bruggetje en de snoek wil hier onderdoor zwemmen. Ik kan dat gelukkig voorkomen en krijg de snoek onder controle. Als deze voor de kant ligt maak ik een foto, maar de snoek zwaait nog even met haar staart. 


Na deze run is de snoek toch echt klaar om op de kant gehaald te worden. 


Ik til de snoek uit het water en het is echt een schitterend monster. Ik haal de dreggen uit de bek en meet deze polderhaai even op. Het meetlint kan ik uitrollen tot maar liefst 92cm. En zoals gebruikelijk volgt er nog een korte fotosessie. 



Hierna mag de snoek het water weer in. 

Ik stap de auto in en rijdt richting een andere stek. Daar aangekomen begin ik maar weer met de Pig shad. Het blijft echter weer lange tijd stil. Wel heb ik nog een volger welke net zo groot is als de shad en wat later volgt er een snoekje van een centimeter of 50. Deze blijft achter de shad aanzwemmen en bijt een aantal keer net naast de shad. Dan pakt de snoek de shad in de staart en kauwt er op. Dit alles gebeurt vlak voor de kant en ik zie dat het rubber geen enkele argwaan opwekt. De snoek begint de shad nu zelfs naar binnen te werken en ik kijk gespannen toe wanneer het moment komt dat deze vis de haak naar binnen werkt. Dan is het moment daar en ik sla aan. Waarschijnlijk zat de haak toch nog niet in de bek want ik sla de shad uit de bek van de snoek. Snel gooi ik de shad weer in het water, maar zo roekeloos deze snoek zojuist was, zo voorzichtig is deze nu. Ik krijg deze vis dan ook niet meer zover dat hij de shad te pakken neemt. 

Na een tijdje wissel ik de shad om voor een jerkbait en vis verder. Dan is er plotseling een snoek achter de jerkbait en deze stormt ineens richting de groene jerkbait en klemt deze tussen de kaken. Ik sla aan en de snoek spartelt alsof zijn leven er vanaf hangt.  Dat doet de snoek zo goed dat hij de dreg weet te lossen en mij weer met lege handen langs de kant laat staan. Gelukkig was de aanbeet mooi om te zien........

Ik besluit om voor de laatste keer vandaag te verkassen. Bij de stek aangekomen blijkt dat er meer dan de helft van het water nog bevroren is. 



Er zijn ook wat open plekken en deze besluit ik dan maar uit te kammen. Bij de 4e open plek is het raak. De piggy is tussen een paar kaken terecht gekomen en zit nu klem en aangezien ik mijn shad terugwil begint het touwtrekken. Ik haal de snoek op de kant en pak deze mijn shad af. Ik meet deze snoek nog even op en deze is 71cm. 



Ik leg de vis in het water en de snoek schiet er vandoor. Ik probeer het nog een tijdje, maar de snoeken houden het voor gezien en ik uiteindelijk dus ook. 


Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten