zondag 28 augustus 2016

Waar kikkers zijn zit snoek

Begin van de week was het erg mooi weer en ook zondag zou het mooi worden. Dus plannen gemaakt om te gaan zwemmen. Het weer zou het weer niet zijn als het niet zou veranderen, dus het zwemmen ging niet door. Dus vanmorgen de hengel en kunstaas gepakt en richting het water gereden. 

Bij de kant van de sloot aangekomen hang ik een roze big s aan de speld en maak flink wat worpen. Als ik de plug voor een steigertje gooi en de plug binnen begin te halen stormt er een snoek van achteren op de plug af en grijpt deze. Ik zet de haak en de vis zwemt volgas weg. Na een leuk gevecht ligt de snoek voor de kant in het heldere water en ik maak snel een foto. 


Dan haal ik de snoek op het droge en ga op zoek naar de big s. Gelukkig valt het mee en is het onthaken snel gebeurt. Het meetlint stopt net over de 80cm en natuurlijk gaat de snoek op de foto. 


Ik zet de vis terug en deze heeft toch wel een minuutje nodig om bij te komen in het water. Gelukkig zwemt de vis daarna krachtig weg. De volgende snoeken dus maar wat sneller de kant ophalen. 

Het blijft een tijdje stil en ik besluit om de auto weer op te zoeken en het op een andere stek te gaan proberen. Op de stek aangekomen zijn er nog zoveel planten dat ik alleen met de kikker kan vissen, dus zogezegd is zo gedaan. 

Na een paar worpen langs een mooi hoekje wordt de kikker gepakt, maar ik sla de kikker uit de bek van de snoek. Ik vis de kikker langzaam verder en deze wordt vlak voor mijn voeten nog een keer gegrepen. Ik zet de haak en de snoek gaat er vandoor. Ik zet flink druk op de hengel aangezien de snoek de planten in wil duiken. Het lukt de snoek om deze te bereiken, maar gelukkig krijg ik de snoek er weer uit. De snoek springt een aantal keer flink uit het water, maar met een strak afgestelde slip is de snoek snel moe. Ik haal de snoek op de erg schuine kant en meet deze op. De snoek blijkt 65cm te zijn. Ik kan op deze schuine kant geen foto met de zelfontspanner maken en maak dus gewoon even een foto als ik de vis beet heb. Wonder boven wonder is de foto zo wazig als maar kan en die plaats ik hier dus maar niet. 

Maar goed, dat heb ik daar nog niet door dus de vis gaat het water weer in. Deze snoek zwemt meteen krachtig weg en ik zie dat de kikker flink is mishandeld. Ik moet de haak weer in de kikker schroeven aangezien deze is losgescheurd. Als dit klaar is loop ik een paar stappen verder en schrik me helemaal lam als er een kat van mij schrikt en met een noodgang uit de bosjes komt zetten. Allebei geschrokken dus!

Ik maak weer wat worpen als de kikker vanuit het niets weer gegrepen wordt. Ik haal de snoek snel naar de kant en maak een foto. 


Ik denk dat ik de snoek snel heb uitgedrild en pak deze in de kieuwgreep uit het water. Ik onthaak de vis en op dat moment begint de vis flink te spartelen. De vis was dus nog niet uitgevochten en ik haal mijn hand open. Snel nog even opmeten en een foto maken. De kant is nog steeds te schuin voor de zelfontspanner dus maak maar even op de ouderwetse manier een foto. 


Het meetlint stopt bij 73cm en deze flinke snoek had wel zin in een lekker kikkertje. Ik zet de snoek terug en zie dat ik flink aan het bloeden ben. Nou zijn het maar een paar kleine sneetjes, maar die bloeden flink. Ik zoek even in mijn tas en haal er een pleister uit. Ik maak de sneetjes even schoon, met de doek waar ik altijd mijn handen aan afveeg als ik een vis heb gevangen, ik heb een paar jaar geleden een tetanusinjectie gehad dus met de weerstand zit het wel goed. Ik veeg het bloed dus af en plak de pleister erop. Zo dat is ook weer klaar en nu doorvissen. 

Als ik op een vlak stukje sta en de kikker inwerp wordt deze weer gegrepen, maar na een paar keer spartelen schiet de haak los. Jammer maar helaas. 

Kort daarna is er een kleine snoek die de kikker volgt en deze pakt. Jammer genoeg alleen bij de poten en daar zit geen haak, dus deze snoek van een geschatte 35/40cm niet gevangen. 

Weer wat verderop wordt de kikker gevolgt door 3 baarzen, maar de kikker is iets te groot voor deze 3 dappere strijders. Ik loop verder en weer is er vanuit het niet de aanbeet op de kikker. Ik sla aan en het blijkt een klein snoekje te zijn van 53cm. Na de korte dril pak ik de snoek en maak even een foto. 


De kant is hier wat minder schuin en met wat capriolen kan ik een foto maken met de zelfontspanner. Er ligt hier flink wat drab voor de kant en ik besluit om iets het water in te lopen en de snoek dus achter de drab weer in het water te zetten. Als ik de snoek achter de drab in het water leg slaat deze flink met zijn staart en trakteert me op een kleine douche. 

Plotseling komen er wat zwanen aan en waar ik ook heenloop ze zwemmen mijn kant op. Ze denken waarschijnlijk dat de witte kikker brood is en als deze in het water terecht komt zwemmen ze er naartoe en volgen de kikker tot vlak voor mijn voeten. Als de zwanen voor de zoveelste keer vlakbij zijn maak ik een foto en besluit om richting huis te gaan. 


De snoeken gingen vandaag dus op de culinaire tour en hadden dus trek in kikkerbilletjes. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten