zondag 7 augustus 2016

Moeizame vangsten en visles van een PSV'er

Ik ben inmiddels alweer een week terug uit Turkije en heb inmiddels al een aantal korte keren gevist.

Woensdagmiddag even een uurtje naar een stek wat verderop. Daar aangekomen is het water chocoladebruin en staan er bomen met onderstaand lint langs de waterkant. De processierups is dus in de buurt en als je daarmee in aanraking komt schijnt het geen pretje te zijn. 


Maar goed, ik ga tegen beter weten in toch het uurtje vissen en ga dan ook met lege handen richting huis. 

Donderdagmiddag ook even een uurtje de tijd en dus maar op een andere stek proberen. De vangsten zijn de laatste tijd niet al te best daar, maar ben er al een tijd niet meer geweest dus wie weet. Nou.......ook hier ga ik na 1,5 uur met lege handen naar huis. Ik heb wel nog een foto kunnen maken van onderstaande familie. 


Vrijdag afgesproken om een dag te vissen met Marc en Rob. In de ochtend afgesproken om de polder in te gaan. 

Rob zou wat later komen dus beginnen Marc en ik alvast te vissen. Onze PSV'er begint met een kikkerimitatie te vissen en na een klein kwartier zie ik hem aanslaan en staat hij met een kromme hengel. Het is geen hele grote vis, maar hij is in ieder geval niet voor niets uit het zuiden gekomen. 


Dan blijft het lange tijd stil maar als we bijna de hoop op vis verloren hebben staat Marc wederom met een kromme hengel. Deze snoek is groter dan de vorige en mag natuurlijk ook op de foto. 


Hierna lopen we richting de auto en rijden we richting een dorpje wat verderop. Daar proberen we nog wat te vangen, maar het blijft stil. Bedankt voor de gezelligheid en de visles natuurlijk. 

Quinten is met zijn vrienden naar de Efteling vandaag en Evelyn bleef lekker thuis, dus ik ben op de fiets gesprongen en richting leidserijn gereden. Daar aangekomen op één van mijn favoriete stekken ligt het helemaal vol met kroos. Ik kan er met moeite vissen, maar met bepaald kunstaas kan ik er wel uit de voeten. Jammer genoeg kan ik dat daar niet snel door het water halen en ik heb de eerste 2 voorzichtige snoeken al achter de bait aanzitten. Ik wissel dan toch maar naar een jerkbait en bij de eerste worp stort de snoek zich dan alsnog op de jerkbait. Na een kort gevecht ligt de snoek voor de kant en pak ik deze in de kieuwgreep. Ik onthaak de snoek en als ik het meetlint wil pakken  begint de vis te spartelen. De snoek glipt uit mijn vingers komt op de kant terecht en kiepert daarna de sloot weer in. Ggrrrr ik schat deze snoek ergens tussen de 70 en 75cm in. Hierna blijft het stil en ik besluit om het wat verderop te gaan proberen. 

Ik heb een spinnerbait aan de speld hangen en na wat worpen zie ik ineens wat kleine visjes wegspringen. Ik werp nogmaals over dezelfde plek en dan wordt de spinnerbait gegrepen. Ik zie dat het een hele kleine snoek is en ik schat deze op een 25 à 30cm. Ik denk makkelijk te doen en til de snoek met de hengel uit het water, maar dan schiet de enkele haak los en schiet ook deze vis er vandoor. Het gaat lekker zeg pffffff.

Maar ik blijf volhouden en zal toch een snoek vangen. Niet al te lang daarna is er een klap op de spinnerbait en als ik aansla kan ik weer aan de bak. Ik vind het altijd spannend met zo'n enkele haak vissen, want bij het kleinste foutje weet de snoek deze te lossen maar het gaat goed. Als ik de snoek aan het drillen ben komt er een klein jochie aanlopen en begint naar zijn vriendjes te gillen dat ik een hele grote vis aan het vangen ben. Ik haal de vis naar de kant en maak snel een foto. 


Hierna haal ik de snoek op de kant en haal de haak uit de bek. Ik meet de snoek op en deze blijkt 68cm lang te zijn. De snoek mag natuurlijk op de foto en daarna laat ik de kinderen de snoek even van dichtbij bekijken. 


Daarna zet ik de snoek natuurlijk weer terug. Deze ligt even voor de kant en schiet dan weg. Ik spoel mijn handen in het water af en schud het water dan van mijn handen. Waarop het kleine jongetje heel serieus tegen me zegt; nou mag je niet aan je handen likken hoor! Er zit namelijk blauwalg in het water en dan krijg je pijn in uw buik. Ik bedank het knulletje voor de tip en de kinderen blijven nog even meelopen terwijl ik doorvis. Helaas gebeurt er verder niets noemenswaardig meer en ik besluit om maar op de fiets te springen en richting huis te gaan. 

Tot een volgend avontuur.....!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten