vrijdag 12 augustus 2016

Laatste snoeken vakantie 2016

Vandaag is de laatste officiële dag van mijn zomervakantie 2016. En wat doe je op zo'n laatste dag.......vissen natuurlijk. 

Vanmorgen al vroeg in de polder aangekomen en ja waar zullen we eens mee gaan vissen. Het water ligt best wel dicht met waterplanten en aangezien ik vorige week een z-man kikker heb gekregen van Marc hang ik deze maar aan de speld. 

Het blijft lang stil, maar op onderstaande foto's ademt deze plek gewoon snoek uit.  


Ik houdt de moed er dus in en vis verder. Na een tijdje komen er een aantal koeien mijn kant op en één komt wel erg dichtbij. Het lijkt wel het spelletje Annemarie koe-koe ipv koekoek. Als ik met mijn rug naar de koe toe sta komt deze steeds dichterbij en als ik me omdraai blijft ze staan. Ik maak maar even een foto van de koe.


Ik besluit om toch maar door te lopen voordat ik zo een koe op mijn rug heb zitten. 

Als ik weer bij de auto aankom bedenk ik waar ik heen zal gaan en bedenk dat er hier iets verderop nog een mooie sloot ligt. Je moet een klein beetje een goede evenwicht hebben om er te komen, maar dan heb je ook wat. Het zijn net de olympische spelen zo'n ochtend vissen. 


Daar aangekomen begin ik te vissen met de big s. Na wat worpen denk ik dat ik beet heb, maar het blijkt een zak te zijn. 


Ik kan in ieder geval niet zeggen dat ik geen zak gevangen heb ;-)

Ook hier blijft het stil en ik rij verder Wilnis in. Hier aangekomen blijkt bijna de hele sloot vol met waterplanten te liggen, dus mag de kikker weer aan de speld. Het mooie van deze kikker is dat deze weedles is, wat dus inhoudt dat de haak in de kikker verstopt zit en dus geen planten/algen meepakt tijdens het vissen.

Ik haal de kikker dus secuur tussen de planten door als de lijn ineens strakgetrokken wordt. Ik wacht heel even met aanslaan en zet dan de haak. Het wachten met aanslaan is iets waar je wel aan moet wennen. Met dit kunstaas is het namelijk de bedoeling dat de kikker echt goed in de bek van de snoek zit en deze er dus zelf de haak uitdrukt waardoor deze gezet kan worden. De snoek duikt meteen de planten in en ik krijg deze met moeite er weer uit. Na een lekker fel gevecht ligt de snoek voor de kant en haal ik deze uit het water. Ik haal de haak uit de bek en meet de vis op. Het meetlint stopt bij 76cm en dat is een mooie maat snoek voor dit water. Natuurlijk mag de snoek nog even op de foto. 



Ik zet de vis terug in het water en zodra de snoek het water voelt spartelt ze en trakteert me op een douche. Daarna blijft het weer stil en ga ik maar even in een stadswijk kijken wat de snoek daar doet. 

In de Vinex-wijk aangekomen mag de kikker weer aan de speld, want ook hier groeien de waterplanten flink. Na een aantal worpen zwemt er een snoek achter de kikker aan. Plotseling pakt de snoek de kikker in zijn bek en zonder na te denken sla ik aan. Helaas dus niet over nagedacht om heel even te wachten en ik sla de haak dus uit de bek van de snoek. Ik gooi de kikker snel weer in het water in de hoop dat de snoek nogmaals toeslaat, maar de snoek is verdwenen. 

Ik loop verder en maak wat worpen links en rechts als er ineens een flits is en de kikker voor de 3e keer vandaag wordt gepakt. Ik wacht 1 tel en sla aan en daarna breekt de hel los. De snoek springt vrijwel meteen uit het water en zwemt dan krachtig richting een rietkraag. Ik zet druk op de hengel en de snoek draait om zwemt mijn kant op. Vlak voor mijn voeten komt de snoek volledig uit het water zetten en wil weer richting het riet zwemmen. Uiteindelijk heb ik de snoek voor de kant en maak een foto. 


Dan haal ik de snoek op de kant. Eerst gooi ik mijn rugzak neer en dan stap ik in een molshoop (dacht ik). Ik onthaak de snoek en deze blijkt 53cm te zijn. Even op de foto en zwemmen maar weer. Ik wil de onthaaktang en meetlint opruimen en zie tot mijn grote schrik dat het dus geen molshoop is maar een enorme mierenhoop. Het krioelt van de mieren en als mijn tas niet zwart was dan was deze het nu wel van de mieren. Ik sla de mieren van mijn tas af en klop alles goed uit en vervolg daarna mijn weg. Ik kan echter geen vis meer vinden en besluit richting huis te gaan. 

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten