donderdag 31 maart 2016

Een mooie afsluiter van het seizoen.

Een paar dagen geleden ben ik even naar een voor mij bekende stek gegaan om te kijken of het wat was. Daar aangekomen zag ik onderstaand tafereel en heb het met mijn telefoon even gefilmd.


Vandaag was daar dan de dag waar velen tegenop kijken, de laatste dag van het roofvisseizoen. Ik had vandaag een vrije dag en was al vroeg op pad naar een stek waar ik een goed gevoel bij had. Nou heb ik dat wel vaker bij een stek maar kom dan zonder vangst thuis, maar vandaag zou blijken dat mijn gevoel juist was.

Aangekomen op de stek begin ik met een jerkbait, maar het blijft lange tijd stil. Deze maand heb ik nog weinig vis gevangen en begin te twijfelen of ik telkens de verkeerde stekken uitkies. Maar goed, de teller staat dit seizoen op 95 snoeken en het zou mooi zijn als ik die magische grens van 100 snoeken zou weten te bereiken. Ik vis dus vrolijk verder en na een tijdje begin ik te wisselen van kunstaas. Een aantal wissels verder hang ik de Big S aan de speld en na wat worpen heb ik een volger achter de plug aanzitten. Ik maak nog wat worpen, maar dan laat de snoek zich ineens niet meer zien en heeft mij waarschijnlijk door. Ik loop verder en na een tijdje gooi ik de plug langs de kant en haal deze naar me toe. Ineens lijkt het of de plug vastloopt in wat planten onderwater. Ik geef een ruk aan de hengel en voel dat er aan de andere kant van de lijn ook wat aan het trekken is. Het blijkt dus geen vuil te zijn maar een snoek die de Big S heel stiekem heeft gegrepen. Na een korte dril haal ik de snoek op de kant en het meetlint geeft aan dat deze snoek 78cm lang is. Nog 4 te gaan voor de 100.




De snoek heeft een paar flinke littekens aan de zijkant zitten en is ook vrij mager. Ik vraag me dan ook af of deze snoek al klaar is met de paai? Ik zet de snoek terug en vis verder met de Big S.

Als ik de plug op een gegeven moment in een rechte lijn naar me toe haal komt er ineens een snoek achter de plug opduiken en slokt in één keer de plug op. Ik sla aan en kan aan de bak. De snoek spartelt nog even maar geeft zich als snel over en ik haal de snoek op de kant. Ondanks dat de snoek de plug volledig naar binnen heeft gewerkt is het onthaken vrij makkelijk. Nadat de snoek van de dreggen is bevrijdt meet ik deze op, de snoek blijkt 83cm lang te zijn en mag natuurlijk ook op de gevoelige plaat. Nog 3 te gaan voor de 100!




De onderste foto is door een wandelaarster gemaakt die zelf vroeg of ze een foto moest maken voor me. Ik vond dat een goed idee dus zo gezegd, zo gedaan. Na de foto vraagt ze wat ik met de vis ga doen en ik antwoord dat ik deze terug ga zetten. Ze zegt dat ik het juiste antwoord heb gegeven en geeft de telefoon weer terug. Ik vraag wat er gebeurt was als ik de vis had meegenomen. Ze glimlacht en zegt; dat wil je niet weten. Ze geeft me een knipoog en loopt verder. Ik denk dat ze dan mijn telefoon in het water had geflikkerd?? Maar gelukkig doe ik alleen aan catch & release!

Ik maak weer wat worpen en als ik de plug wat verderop in het water gooi wordt deze vrijwel meteen na het neerkomen in het water gegrepen. De snoek geeft vol gas en gaat zelfs even door de slip heen. Uiteindelijk kom ik als winnaar uit de bus en heb de snoek voor de kant liggen. De snoek zit wat vervelend gehaakt, niet voor de snoek zelf maar voor mij om de vis op de kant te halen. Aan beide kanten van de bek zit een dreg. Ik pak de snoek dus voorzichtig uit het water aangezien ik geen zin heb om een haak door mijn hand te krijgen. Als ik de snoek uit het water til begint deze nog even flink te spartelen en de snoek glijdt uit mijn hand. Snel pak ik de hengel en hou de lijn strak. Bij de 2e poging om de snoek de kant op te halen gaat het wel goed en heb ik weer wat toeschouwers. Een man is zo vriendelijk om een foto te maken, maar eerst meet ik de snoek op. Deze blijkt 65cm lang te zijn. Nog 2 snoeken te gaan voor de 100!


Na de foto zet ik de snoek terug en maak weer wat worpen. Als ik bij een inham kom gooi ik de big S de inham in en vis deze naar me toe. Ineens wordt de plug gegrepen en als ik aansla ontploft het water. Tijdens de dril zie ik dat het weer een mooi exemplaar is en dat deze snoek nog lekker dik is. Ik haal de snoek de kant op en het meetlint wordt nat tot 81cm.



99 gevangen en de volgende snoek wordt dus mijn centurion, oftewel snoek nummer 100. Snoek nummer 100 van vorig jaar was een erg mooie snoek en vrijwel zeker één van de dikste snoeken die ik ooit gevangen heb. Het verhaal van deze snoek kan je via onderstaande link lezen.
Blog snoek nummer 100 seizoen 2014/2015

Het water gaat de hoek om en wordt hier een stuk ondieper, maar deze ondiepe stukken worden afgewisseld met diepere gaten. In deze gaten verwacht ik snoek. Dit is namelijk een mooie hinderlaag als de vis nietsvermoedend vanuit het ondiepe ineens over zo'n gat zwemt. Ik blijk goed gegokt te hebben en als ik de Big S vanuit het ondiepe water over het diepere stuk haal stormt er een snoek de diepte uit en grijpt de plug. Het blijkt een klein snoekje te zijn, maar de aanbeet was knoerthard. Ik haal na een hoop gespartel de snoek op de kant en nummer 100 is binnen! Nummer 100 van het seizoen is 57cm lang.



Na het terugzetten begin ik aan de terugweg van de stek en wissel de Big S voor een jerkbait. Halverwege de terugweg schiet er een snoek onder wat drijfvuil vandaan en grijpt de bait. Ik sla aan en de snoek begint hevig met zijn kop te schudden. Helaas weet de snoek de jerkbait te lossen en schiet weg. Helaas, maar kan er eerlijk gezegd niet erg rouwig om zijn. Het is nu al een heerlijke dag en de aanbeet was mooi om te zien en daar komt ook bij dat ik toch de niet meer verwachte 100ste snoek heb gevangen. Ik kom aan bij de auto en besluit om het op een andere stek te gaan proberen.

Daar aangekomen begin ik maar met de Big S, dat was immers ook de snoekenmagneet op de vorige stek. Ik werp en werp, maar het blijft hier lang stil. Dan is er ineens een aanbeet en heel even blijft de snoek ook aan de plug hangen, maar ook deze weet de haak te lossen. Na een tijdje wissel ik de Big S om voor de grote ratling funfish. Als ik de plug Na een aantal worpen over een plantbed haal zie ik allemaal kleine visjes wegspringen. Dat is een goed teken, want waar speldaas zit kan een snoek niet ver vandaan zijn. Ik gooi de plug er een aantal keer doorheen en hoop op deze manier dat een snoek al die beweging in het water waarneemt en een kijkje komt nemen. Na de 5e of 6e worp over het plantbed is er een schim en wordt de plug vol gegrepen. Ik sla aan en sta voor de zoveelste keer vandaag met een kromme hengel en uiteindelijk komt snoek nummer 6 ook de kant op vandaag.
Het meetlint geeft 65cm en dit blijkt dan toch echt de laatste snoek van dit seizoen te zijn.


Ik sluit het seizoen dus af met 101 gevangen snoeken en heb voor de 2e keer de magische grens behaald, al was het wel met de hakken over de sloot.

Misschien dat ik in de gesloten tijd nog een blog maak als we met de feederhengel gaan vissen en anders tot een volgend avontuur in het nieuwe roofvisseizoen.....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten