zondag 7 februari 2016

Nieuwe stek, nieuwe ronde, nieuwe kansen!

Vandaag richting de polder gereden om een poging te wagen wat vis te vangen. Daar aangekomen begin ik te werpen, maar om de een of andere reden had ik er totaal geen vertrouwen in. Als er na een aantal worpen ook nog eens een aalscholver vlakbij de plug omhoog komt ben ik er klaar mee en besluit het wat verderop te proberen.

Daar aangekomen besluit ik nu maar eens dat stuk water te pakken waar ik altijd voorbij loop. Ik begin met de grote 2-delige plug en na een aantal worpen is er ineens gebonk aan de andere kant van de lijn. Na een fraai gevecht komt de snoek dichterbij en ik zie dat deze wel heel licht gehaakt is. Ik pak de snoek dan ook meteen uit het water zodra de kans zich voordoet en ik zie dat deze in het verleden behoorlijk mishandeld is. Ik haal de haak uit de bek (alsof dat geen mishandeling is) en meet de snoek op. Deze blijkt 66cm lang te zijn en ik maak wat foto's




Hier ook nog een foto van de misvormde bek van deze snoek.




Ik loop na het terugzetten van de snoek verder en maak een worp de smalle sloot in. Dan wordt de plug door de wind opgepakt en waait een struikgewas in. Ik probeer om los te komen, maar de lijn breekt en ik kan de plug zien hangen in een dikke tak.


Ik besluit om deze plug te gaan redden en deze niet op de eeuwige jachtvelden achter te laten. Ik loop om en baan me een weg door het struikgewas. Ik probeer om bij de plug te komen en voor ik het weet hang ik bijna helemaal boven het water, helaas kan ik er op deze manier niet bij. Ik zie dat het water aan het begin van de sloot niet al te diep is en ik stap in het water. Nu kan ik net bij de tak komen en ik buig deze mijn kant op. Ik haal de plug mijn kant op en haal deze los. Ik klauter de kant weer op en loop door de struiken weer naar de waterkant. Daar aangekomen knoop ik alles weer aan elkaar en loop richting een hoekje van de sloot. Vandaar maak ik een lange worp over de lengte van de sloot en als de plug vlakbij wat rietstengels komt is er een schim en daarna een klap op het water. Meteen daarna sta ik met een kromme hengel. Deze snoek gaat er als een dolle stier vandoor en trekt wat lijn van de spoel af. Na een kort gevecht kom ik echter als winnaar boven en haal ik de snoek de kant op. Na het opmeten blijkt deze snoek 62cm te zijn en mag natuurlijk ook op de foto.




Hierna blijft het even stil, maar als ik de plug na een tijdje weer langs wat riet haal is er ineens een harde tik op het kunstaas. Ik sla aan en even denk ik dat ik vastzit. Kort daarna begint de lijn toch te bewegen en sta ik met een kromme hengel. Helaas schiet de vis kort daarna los en zal ik nooit weten wat er aan de andere kant van de lijn gezeten heeft.

Ik kom bij het einde van de stek en loop de bocht om. Aangezien ik dit stuk nooit afgevist heb weet ik dus niet waar ik uitkom. Het blijkt een grote vaart te zijn en ik vis deze ook af. Ik heb het nooit zo op deze grote vaarten en zodra ik de kans heb buig ik weer af naar kleiner water.



Bij het kleinere water aangekomen wissel ik de bait voor de de triple pikefighter. Na een aantal worpen is er ineens een aanbeet en hangt een klein snoekje aan de andere kant. Het kleine snoekje heeft niets in te brengen en ik haal deze de kant op.

Op de foto kan je zien dat dit snoekje niet veel groter is als de plug.


Ik haal de haak uit de bek en maak wat foto's van dit snoekje van slechts 33cm. 




Ik zet de snoek terug en werp de plug nogmaals in. Meteen is er een enorme knal op de plug en sta ik weer met een kromme hengel. Na een fel gevecht komt de snoek voor de kant en zie ik dat er een dreg  in de kieuwboog zit. Ik pak de snoek in de nek en begin meteen met onthaken. De dreg besluit ik uit de kieuwboog te knippen met mijn kniptang en aangezien de snoek best wat te lijden heeft gehad maak ik geen foto. Ik haal even snel het meetlint langs de snoek en deze snoek van 54cm mag zonder foto het water weer in. De snoek heeft slechts een aantal seconden nodig om bij te komen en zwemt daarna krachtig weg.




Ik loop de stek nog verder af, maar het blijft nu lang stil. Ik kijk hoe laat het is en zie dat het tijd is om richting de auto te lopen. Natuurlijk maak ik onderweg naar de auto ook nog wat worpen, maar ook nu blijft het stil. Ik hang na een tijdje de chatterbait maar eens aan de speld en na een aantal worpen heb ik een volger van ongeveer 50cm. Helaas kan ik deze niet overhalen om te bijten en na een tijdje draait de snoek zich om en schiet weg. Ik wissel de chatterbait voor een swimbait, namelijk de Viper van D.A.M., maar de snoek laat zich niet meer zien.


Als ik de auto in het zicht krijg en aan het eind van de sloot ben, werp ik de swimbait in het hoekje en draai deze mijn kant op. Dan zie ik ineens een snoek voor de kant liggen en als de swimbait dichterbij komt stormt de snoek naar voren en wil de swimbait vermorzelen. Ik sla aan en na een fel gevecht in dit ondiepe water ligt de snoek moegestreden voor de kant. Ik maak even een foto en haal de snoek dan op de kant.



Ik haal de bait uit de bek van de snoek en meet deze op. Deze bonus snoek, die echt met de laatste worp is gevangen, is 65cm lang. Ook deze mag op de foto en daarna weer zwemmen.




Ik zet de snoek weer tussen de andere vissen, ruim mijn spullen op en loop richting de auto.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten