woensdag 27 januari 2016

Soms blijven ze gewoon niet plakken.

Gisteren in de middag weer een poging gedaan om aan de schubben te komen. Als eerste dus richting de polder. Daar aangekomen begin ik met de chatterbait, maar na een uur zonder enig teken van leven begin ik te wisselen met kunstaas. Helaas blijft het lange tijd stil, doodstil.

Als ik aan de terugweg begin hang ik een 4play aan de speld en begin weer te vissen. Na voor mijn gevoel de duizendste worp wordt de 4play gegrepen, maar kort daarna schiet de snoek los. Ik loop al morrend verder en gooi op een geven moment de 4play strak in een hoek. Op het moment dat de 4play het water raakt is er vlak naast een kolk in het water en weer kort daarna is er een tik op het kunstaas. Weer blijft de snoek niet hangen en vis ik de 4play verder binnen. Ik zie dat de snoek de plug blijft volgen en vlak voor de kant is er een hele voorzichtige aanbeet, maar ben te laat met aanslaan, of de vis te snel met loslaten. Hoe dan ook ook deze vis dus niet gevangen. Ik besluit dan ook om de polder achter me te laten en te verkassen naar een andere plek. Hoewel het niet veel was in de polder was het toch weer heerlijk om er even uit te waaien.


Na de autorit kom ik aan op de volgende stek. Ik begin te vissen met de ratling funfish en na een aantal worpen stormt er een snoek op de plug af en wat ik nu zie heb ik echt nog nooit meegemaakt.

De snoek stormt echt met een noodgang op de plug af en staat vlak voor de plug ineens stil, draait zich om en laat zich nooit meer zien. Je hebt wel eens dat ze er vlak langs schieten, maar deze stond echt ineens stil. Raar gezicht, maar wel een slimme snoek zal ik maar zeggen.

Ik vis vrolijk verder en als ik de plug onder een brug gooi krijg ik een aanbeet, maar meteen laat de snoek weer los. De volgende worp is het wel raak maar na een aantal keer spartel schiet ook deze vis los. Ik gooi nog een aantal keer over dezelfde plek maar er gebeurt niets meer. Ik besluit om de plug toch nog een laatste keer over dezelfde plek te gooien en als ik de plug voor mijn voeten uit het water til schiet er een andere (grotere) snoek onder de plug door. Had ik nu de plug maar iets langzamer gevist of even in het water laten hangen, maar helaas. Ook deze snoek heeft zich niet meer laten zien.

Ik loop een stukje verder en krijg weer een tik op het kunstaas, maar weer niets. Bij de volgende worp pakt de snoek de plug nu wel goed en als ik aansla begint het gevecht. Het is snel gedaan en ik haal de snoek op de kant. Na het opmeten blijkt deze 54cm lang te zijn.




Ik zet de snoek weer terug en loop weer verder. Na een aantal worpen duikt er weer een kleine snoek op de plug, maar weer blijft deze niet hangen. Ik besluit om de grote plug te wisselen naar een wat kleiner exemplaar, misschien dat ze deze wel helemaal pakken. Ik werp de 4play over dezelfde plek heen en meteen wordt deze gegrepen, maar ook nu weet de snoek zich weer te bevrijden. Ik vis dus weer verder maar nu blijft het een tijdje stil en ik wissel de 4play om voor de chatterbait.

Als ik de chatterbait over een afgestorven plantenbed haal wordt deze echt keihard gegrepen en ik kan vol aan de bak. Wat een sterke snoek zeg. Ik schat de snoek ergens eind 60cm maar deze heeft veel power. De snoek maakt flinke herrie in het water en schud flink met zijn kop. Dat kopschudden heeft effect want opeens schiet de chatterbait uit het water en gaat de snoek er vandoor. Het is vandaag echt om gek van te worden. De volgende keer zal ik wat lijm op de haken smeren, misschien blijven de snoeken dan wel hangen.

Ik begin aan de terugweg en hang op het stuk van de vele lossers/missers de 4play aan de speld. Op het stuk waar ik een losser had is het nu wel raak en de 4play wordt gegrepen. Na een mooie dril haal ik de snoek op de kant en het meetlint kan ik uitschuiven tot precies 60cm.



Hierna is het toch echt tijd om de spullen op te ruimen.

Tot slot nog een wijsheid van mij:
Je kan nooit verliezen met vissen. Of je vangt wat en anders leer je wat. Hoe dan ook, het is beter dan werken ;-)

Tot een volgend avontuur.....!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten