woensdag 13 januari 2016

Nieuw PR (persoonlijk record)!

Vandaag was er weer eens een mogelijkheid om in de middag het kunstaas nat te gaan maken. Vanuit mijn werk dus even snel de hengel en kunstaas opgepikt en in de middag dus richting de waterkant. Daar aangekomen is het toch wel behoorlijk fris en blijft het ook niet droog. Dus eerst het regenpak, de laarzen aan en ook de muts maar op en dan is het tijd om te vissen.

Het water ziet er niet erg gunstig uit op de eerste stek. Het is erg troebel en ik heb er niet veel vertrouwen in, maar besluit het toch te proberen. Na een tijdje vissen begin ik met kunstaas te wisselen, te wisselen en te wisselen. Maar helaas is er geen enkele actie. Ik besluit om het ergens anders te gaan proberen en als ik aan de terugweg begin maak ik nog wat worpen. Helaas gooi ik mijn grote spinner precies op een houten balk en ik zit muurvast. Ik haal de kunstaasredder tevoorschijn en maak een aantal worpen. Dan gooi ik deze precies op dezelfde plaats als de spinner en ik kan deze gelukkig loshalen. Ik ruim mijn spullen op en loop naar de auto.

In de auto kijk ik even op mijn telefoon en beantwoord even een app. Daarna ruim ik de telefoon op en parkeer de auto. Op deze stek begin ik weer van voor af aan en ook hier is het water door de vele regenval erg troebel. Ik hang na een tijdje een plug van Westin aan de speld, namelijk de Rawbite. Ik maak een aantal worpen en denk dan dat ik weer vast zit. Ik trek aan de lijn en voel dan dat er beweging in zit aan de andere kant. De vis zwemt er heel log vandoor en na een aantal seconde vang ik een glimp op van de vis. Het is een groot exemplaar en ik zie nu al dat ik nog nooit zo'n grote heb gevangen. Helaas......het blijkt een brasem te zijn.


Tijdens het filmen valt mijn telefoon uit en sta ik even raar te kijken. Ik druk de telefoon weer aan en deze start weer op. Ondertussen haal ik de brasem op de kant. Ik haal de dreg uit de rug van de vis en meet de slijmjurk even op. Deze blijkt 64 cm lang te zijn en ik verbeter mijn pr dus met maar liefst 9cm. Natuurlijk maak ik even een foto als mijn telefoon weer is opgestart.



Ik gooi de brasem weer terug en vis verder. Dan valt me iets op en kijk op mijn regenbroek.  Ik heb natuurlijk nooit een schepnet bij me en ben dus op één knie langs de waterkant gaan zitten om de brasem te pakken. Ben ik in een hondendrol gaan zitten, er zit namelijk allemaal schijt op mijn knie en laars. Gloeiende, gloeiende, al heb ik vanmiddag een andere term gebruikt. Ik pak de handdoek uit de tas en veeg het van mijn broek en laars af. Daarna maak ik de handdoek nat en maak het voor nu even wat grondiger schoon. Gelukkig staat er verderop een vuilnisbak en ik kiep de handdoek meteen weg. Ik wissel daarna het kunstaas maar weer eens en ik doe de grote 2-delige plug eraan. Deze heeft me de vorige keer veel vis opgeleverd, dus wie weet.

Na wat worpen voel ik een tik op het kunstaas, maar er blijft niets hangen. Bij de volgende worp zie ik een grote stofwolk in het water, maar daar blijft het bij. Ik wissel na een tijdje de grote plug voor een 4play in voorn kleur. Het water is erg troebel en de kenners zeggen dan dat je met felgekleurd kunstaas moet vissen. Nou dat heb ik al de hele tijd geprobeerd en dat was niets, dus lekker eigenwijs een natuurlijke kleur aan de speld.

Gelukkig ben ik eigenwijs want na een aantal worpen is er een bonk op het kunstaas en kan ik aan de bak. Na een mooi gevecht haal ik de snoek op de kant en onthaak deze. Als ik mijn telefoon pak is deze weer uitgevallen, gloeiende gloeiende. Ik zet hem weer aan en meet ondertussen de snoek op. Het meetlint wordt nat tot 68cm, wat een leuke maat is, hoewel er hier snoeken van over de meter zwemmen. Als de telefoon weer aan is maak ik snel een foto en zet de snoek weer terug.


Na het terugzetten van de vis kijk ik even naar mijn telefoon en als deze plotseling weer uitvalt. Als ik deze aan wil zetten geeft die klote appel aan dat de batterij leeg is. Daar heb ik net nog naar gekeken en deze stond een aantal seconden geleden nog op 52%. Hoe dan ook, hij gaat niet meer aan.

Ik vis door en na een tijd besluit ik om te verkassen. Daar aangekomen probeer ik de telefoon weer aan te zetten en deze gaat wonder boven wonder weer aan. De batterij staat nu op 31% en ik zet de batterijspaarmodus aan. Helaas valt de telefoon daarna weer uit en ik zet deze weer aan. Nu staat de batterij ineens op 26%. Maar de telefoon blijft vanaf dat moment weer aan en ik ga dus weer vissen.

Ik heb de 4play maar weer aan de speld gehangen en na een aantal worpen hangt er een snoek aan. Deze snoek heeft waarschijnlijk speed geslikt, want deze gaat helemaal los. Ik haal de snoek zo goed als het gaat naar me toe, maar als ik deze langs wat overhangende takken haal zwemt de snoek de takken in. Op een gegeven moment heeft de snoek het voor elkaar en bijt zich vast in een tak. Deze snoek haalt capriolen uit die ik nog niet ben tegengekomen langs de waterkant, maar gelukkig krijg ik de snoek bij de takken vandaan. Ik haal deze op de kant en pak mijn telefoon......hij staat nog aan! Ik maak snel een foto en meet de snoek op, deze blijkt 52cm lang te zijn.


Ik zet de vis weer in het water en loop verder. Na een aantal worpen zie ik wat plantenresten en wat riet bij elkaar liggen en gooi de plug erbij. Als ik deze binnenhaal wordt deze gepakt en is er een hoop gespartel in het water. Heel even denk ik dat het een baars is, maar dan zie ik dat ik een kleine snoek heb gevangen. Ik pak het beestje in de nek en haal de haak uit de bek. Ik pak mijn telefoon en kijk angstig of deze nog aan is. Dat is deze, maar de batterij staat intussen op 4%. Ik maak dus snel 2 foto's en meet de snoek op. Dit monster blijkt maar liefst 33 hele cm lang te zijn.



Ik zet deze zoetwaterwolf terug in het water en besluit om op te gaan ruimen. Het waren weer een paar mooie vangsten in korte tijd.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten