zondag 27 december 2015

3e kerstdagsnoek

Vandaag was dus 3e kerstdag en stond er een visdag op de planning. Hoewel ik servicedienst heb ben ik toch richting de polder gegaan in de hoop niet gebeld te worden, en natuurlijk een vis te kunnen vangen.

Op de stek aangekomen begin ik met mijn nieuwe bait die ik voor kerst van Quinten heb gekregen. Na een tijdje zie ik een snoek jagen en gooi een aantal keer de bait tussen de wegspringende aasvisjes. Als de nieuwe bait niet gegrepen wordt wissel ik snel naar de 2-delige plug. Bij de 3e worp met deze plug is het raak. De snoek gaat na de aanbeet meteen flink door de slip heen en ik kan deze met moeite tegenhouden. Na een aantal flinke runs heb ik de snoek moegestreden voor de kant en ik haal deze op het droge. Ik onthaak de snoek en ik zie dat het een leuk formaat poldersnoek is, die al lekker in haar wintervet zit. Ik maak een foto met de zelfontspanner.



Daarna meet ik de snoek op en deze blijkt net iets groter dan 80cm te zijn, het zal 3 millimeter schelen ;-). Als ik de snoek terug wil zetten komen er 2 mannen aan gefietst en die willen nog wel even een foto maken.



Hierna gaat de snoek toch echt terug in het water en zwemt er als een haas vandoor. Hoewel ik niet weet of hazen kunnen zwemmen.

Hierna vis ik de stek tot het einde af, maar het blijft stil. Op de terugweg hang ik een jerkbait aan de speld en begin weer te werpen. Na een tijdje als ik op een brug sta te werpen komen er 2 toeschouwers kijken en ik maak even een foto van ze.



Als ik verder loop is het bij de volgende brug bijna raak. Ik zie een snoek vlak achter de bait langsschieten. Ik tik de jerkbait in hetzelfde tempo verder en de snoek grijpt deze dan alsnog. De snoek gaat flink tekeer en maakt een deathroll. Hierbij draait hij de onderlijn om zichzelf heen en zit nu vast. De snoek weet zichzelf toch weer van de onderlijn te ontdoen en wil er weer vandoor gaan. Ik zet druk op de hengel en reel en kan de snoek naar de kant halen. Ik pak de snoek uit het water en onthaak de snoek. Ik pak het meetlint erbij en deze stopt op 59cm. Even snel een foto en de snoek mag weer zwemmen.




Na het terugzetten loop ik weer verder, maar er gebeurt niets meer op deze stek. Ik besluit om de auto  in te stappen en het op een andere plek te gaan proberen. Daar aangekomen hang ik de bait welke ik van Quinten heb gekregen weer aan de speld, eens kijken of er vangstgarantie op zit. Na een aantal worpen is er een kolk in het water en ik gooi de bait er nogmaals in.....er gebeurt niets. Als ik de bait de andere kant op gooi is er een bonk op het kunstaas. De snoek draait zich om en stormt er vandoor en trekt behoorlijk wat lijn van de reel af. Ik zet met mijn duim druk op de spoel en laat de snoek keren. Uiteindelijk heb ik de snoek voor de kant en zie dat hij de pikefighter wel erg graag wou hebben. De bait zit volledig in de bek van de snoek. Ik dril de snoek naar de kant en maak even een paar foto's.




Dan pak de snoek in de kieuwgreep en haal deze op de kant. Natuurlijk wel even kijken of je niet in een dreg grijpt natuurlijk. Ik pak de snoek dus en maak even een foto in de bek van de snoek. Het onthaken is een kleine operatie, maar gaat allemaal goed. Ik meet de snoek op en het blijkt de grootste van de dag te zijn met 84cm. Ik maak nog even een foto en de snoek gaat het water weer in. De snoek heeft even tijd nodig om bij te komen, maar zwemt dan gelukkig krachtig weg.





Ik vis nog even door en heb nog een flinke volger, maar kan deze niet overhalen om te bijten. Dan is het tijd om de spullen op te ruimen en is de laatste keer vissen van 2015 een feit.

Ik wens iedereen alvast een fijne en veilige jaarwisseling, en uiteraard een goed en gezond 2016 voor iedereen!

Tot een volgend avontuur in 2016.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten