woensdag 11 november 2015

Verboden snoek.

Gisteren een vrije dag genomen om eens even lekker te gaan vissen. Ik had op streetview een mooi stukje polder gevonden om de snoek te gaan belagen. In de polder aangekomen parkeer ik de auto langs de kant van de weg en loop richting de ingang van dit mooie stuk. Daar aangekomen staat er een bord dat het een vogelbroedplaats is en dat het dus verboden toegang is. Ik ga er vanuit dat de vogels in november geen eieren meer leggen, het zijn ten slotte geen kippen, en ik klim dus over het hek en loop de polder in. Het ruikt hier gewoon naar snoek, dus begin ik te werpen. Hier een foto van het begin van deze plek.



Na een tijdje kom ik bij een kruising aan en werp het swimbaitje de kruising op. Als ik de swimbait binnendraai zie ik in het heldere water een snoek aan komen stormen en de bait vol van achteren grijpen. Dit was echt een snoek met hele slechte bedoelingen want deze snoek knalde echt vol op de bait. Ik sla aan en de snoek gaat er meteen als een dolle stier vandoor. De snoek springt, rolt en vecht voor wat hij waard is, maar geeft zich dan gewonnen. Ik heb de snoek rustig voor de kant en wil wat foto's maken. Op dat moment denkt de snoek er anders over en geeft nogmaals gas.




Na deze vluchtpoging dril ik de snoek naar de kant en pak deze in de kieuwgreep. Ik haal de bait uit de bek en pak het meetlint erbij. Deze wordt nat tot aan 66cm. Ik maak nog even een paar foto's en de snoek mag weer zwemmen.




Zo, de eerste verboden snoek is een feit. Ik vis nog een heel stuk de polder in, maar het blijft verder stil. Ik besluit om naar een nabij gelegen stuk te rijden waar ik wel mag vissen.

Op deze plek aangekomen hang ik een jerkbait aan de speld en wissel deze na een tijdje voor de rapper. Als ik bij een huis aankom gooi ik de rapper langs de beschoeiing en tik de rapper binnen. Na een aantal tikken is er een grote kolk achter de bait. Ik tik de bait rustig verder, maar de snoek pakt deze niet. Ik werp nogmaals op dezelfde plek en na een aantal tikken blijf ik achter een tak vastzitten. Ik haal de tak langzaam omhoog en voel dan een klap op het kunstaas. De snoek heeft de bait alsnog gegrepen, maar door de tak kan de snoek ook de bait alweer snel lossen. Hierna laat de snoek zich niet meer zien.

Ik loop verder en zie een plekje waar ik snoek verwacht. Ik sta bovenop een brug, maar zie wel een plek waar ik de snoek kan landen mocht ik er één vangen. Ik werp de rapper langs het plekje en tik de bait binnen. Omdat ik bovenop een brug sta loopt de rapper na een tijdje erg ondiep en komt zelfs door het wateroppervlak heen. Ik laat deze dus wat zinken en dan gebeurt het........! Ik zie ineens een enorme dikke snoek aankomen die de rapper pakt en meteen weer uitspuugt. Het gebeurt zo snel dat ik geen tijd heb om aan te slaan. Deze snoek ging zeker over de magische metergrens heen en was zo dik als een spoorbiels. Nadat de snoek de bait heeft uitgespuugd draait de snoek om en zwemt weg. Ik heb zeker nog een half uur met allerlei soorten kunstaas staan werpen, maar helaas liet de snoek zich niet meer zien.

Ik probeer het op deze stek nog een tijdje, maar krijg geen actie meer. Het wordt dan ook weer tijd om te verkassen. Ik rij de polder uit en ga richting een woonwijk. Daar aangekomen zie ik dat de waterplanten nog steeds erg hoog staan en er erg veel draadalg in het water aanwezig is. Ik heb op deze stek zeker in een half uur tijd 4 volgers. Het zijn allemaal kleine snoeken. Ik schat deze tussen de 40 en de 60 centimeter. Op een gegeven moment komen er zelfs 2 snoeken tegelijk achter de bait aan, maar ze willen niet bijten. Na een tijdje wissel ik de jerkbait om naar een spinner. Na een aantal worpen is het raak. Het is een laffe aanbeet en ik heb het gevoel dat de haak niet goed zit. Voor de zekerheid sla ik nog maar een keer aan. De snoek spartelt flink en zwemt dan naar me toe. Ik schat deze snoek rond de 70cm, maar dan springt de snoek uit het water en spartelt weer flink. Dan is ineens alle weerstand van de lijn en heeft de snoek de haak weten te lossen. Ik probeer het nog even op deze stek, maar besluit uiteindelijk om weer te verkassen.

Ik rij richting de mijn bekende/beruchte vaderdagstek (zie deze blog).
Daar aangekomen zie ik dat ze hier kortgeleden de kanten hebben opgeschoond en het vertrouwen is meteen weg. Toch probeer ik het hier nog even, maar zoals eigenlijk al verwacht 0,0% actie. Dus voor de zoveelste keer rij ik naar een andere stek.

Daar aangekomen begin ik weer te vissen met de swimbait waarmee ik vanmorgen de vis heb gevangen. Na een tijdje heb ik vlak voor de kant een aanbeet die ik volkomen mis. Natuurlijk laat de snoek zich niet meer zien. Ik loop verder en als ik bij een klein hoekje aankom, wat nog geen 2meter breed is werp ik de drijvende swimbait in het water. Uit het niets zwemt er een snoek die ik ergens in de 90cm schat richting de bait. Net als ik denk dat de snoek de bait gaat grijpen ben ik bij de kant en laat ik de bait naar boven drijven.  De snoek heeft op dat moment door dat het niet pluis is en stopt. Ik wissel de bait snel om naar een zinkend exemplaar, maar zodra de bait het water raakt schiet de snoek weg en laat zich niet meer zien.

Ik loop weer wat verder en maak natuurlijk weer de nodige worpen. Na een tijdje wordt de jerkbait gegrepen en ik zie dat het een snoekje is van een centimeter of 45/50. Helaas weet ook deze kleine donder de haak te lossen en sta ik voor de zoveelste keer met lege handen vandaag. Maar ik geef de moed niet op en vis gewoon door.

Na denk ik de 1000ste worp van vandaag wordt de bait voor de zoveelste keer gegrepen en nu blijft de snoek gelukkig wel hangen. Ik kan niet echt spreken van een dril, al spartelt het beestje wel of zijn leven er vanaf hangt. Ik haal de snoek op de kant en onthaak het beestje. Het meetlint geeft 35cm aan en ik maak snel een foto. Na het fotomomentje zet ik de snoek terug.


Op dat moment valt er een kleine stortbui en loop ik nog even terug naar de plek waar die grote snoek lag. Helaas laat deze zich nu ook niet meer zien en ik besluit dat het genoeg is geweest. Ik pak de spullen in en ga richting huis.

Vandaag was er dus weer voldoende actie, helaas heb ik van al die actie maar 2 snoeken kunnen verzilveren. Dat hoort echter ook bij het vissen. Wil je nog meer vangstmeldingen zien? neem dan een een kijkje op www.dutchpredatorfishing.nl.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten