zondag 20 september 2015

Ik heb eigenlijk niets te klagen.

Vandaag stond er na 2 weken geen hengel aangeraakt te hebben weer eens een langere visdag ingepland.

Ik ben vanmorgen wel richting de polder gegaan om te vissen, maar moest tussendoor ook nog even wat boodschappen doen. Eenmaal in Kockengen aangekomen besluit ik om eens linksaf de dorpskern in te duiken en begin daar te vissen. het blijft voor de verandering weer eens lang stil en er staan ook nog genoeg planten in het water. Ik vis er zo goed en zo kwaad als het kan langs, maar moet regelmatig plantenresten van mijn haken afhalen. Na een aantal worpen is er ineens een aanbeet en als ik aansla merk ik meteen al dat het een kleine vis is. Na flink wat gespartel haal ik deze op de kant. Ik onthaak de snoek en hou het meetlint langs het beestje. Deze blijkt maar liefst 33cm lang te zijn. Ik maak even een foto van de kop van de snoek en zet deze kleine held snel weer terug.


Ik ben blij dat ik een snoek gevangen heb, maar had liever een groter exemplaar gevangen.

Na het terugzetten van de snoek loop ik weer richting de auto aangezien het tijd is om even boodschappen te doen. Na de boodschap rij ik richting de polder en ga daar weer verder met vissen. Na een tijdje wissel ik de jerkbait voor de soft4play en gooi de bait op een gegeven moment precies tussen twee lelievelden in. Als ik de bait in beweging breng wordt deze meteen tegengehouden. Ik sla aan en merk dat het weer zo'n kleine panharing is. Ik haal de snoek naar de kant en maak even een paar foto's als deze dappere dodo voor de kant ligt.



Dan is het tijd om dit beestje van die vervelende haken te verlossen en pak deze uit het water. Als ik het meetlint langs deze snoek hou blijkt deze 42cm te zijn. Ook bij deze snoek geldt dat ik er blij mee ben, maar vang liever een grotere snoek. Natuurlijk heb ik nog wat foto's gemaakt van deze snoek.



Na het terugzetten blijft het erg lang stil en ik besluit om naar een naastgelegen polder te rijden. Daar aangekomen begin ik weer te werpen en als ik de bait in een hoekje gooi is er een aanbeet op het moment dat deze  het water raakt. Ik ben echter te laat met aanslaan en de vis laat zich niet meer zien. Na een tijdje gevist te hebben in deze polder besluit ik om wederom te gaan verkassen.

Bij de volgende stek aangekomen staat er een man een eindje verderop te vissen. Aangezien er hier ruimte genoeg is ga ik dus ook op deze stek vissen. Ik maak weer een aantal worpen als ik weer een aanbeet krijg. Ik sla aan en de vis aan de andere kant van de lijn wordt helemaal leip. Deze spartelt en springt alle kanten op en ik kan niet zien of het nou een kleine snoek of een grote baars is. Dat kom ik ook niet te weten want door dat wilde gedrag is de haak losgeschoten en de vis verdwenen.

Maar ik ga natuurlijk gewoon verder en zie de man verderop ook een aanbeet krijgen, maar ik zie ook dat de hengel zich na een aantal seconden weer strekt en hoor de man vloeken. Daar is de snoek dus ook slimmer als de visser geweest. Na een tijdje wissel ik weer van kunstaas en hang weer een jerkbait aan de speld. Als ik de bait eigenlijk klakkeloos het water in donder en deze in beweging breng is er een dreun op het kunstaas. Ik sla aan en weer voel ik meteen dat het weer om een kleine snoek gaat. Ik haal deze de kant op en ditmaal stopt het meetlint bij 43cm. Ik maak even snel een foto van de snoek en zet deze weer terug in het water.


En ook nu geldt dat ik blij ben met deze snoek, maar had toch liever een grotere snoek gevangen.

Als ik de snoek heb teruggezet loop ik vlakbij de andere visser en ik besluit om even een praatje te gaan maken met de man. Het blijkt dat hij helemaal uit Venlo komt om hier in de regio te vissen. Ik heb wel vaker gehoord dat de snoek niet heel erg goed vertegenwoordigd is in het zuiden van het land en deze visser bevestigd dat vandaag ook weer. Hij zit dus bijna 2 uur in de auto om hier een snoekje te kunnen vangen. Helaas had deze man nog niets gevangen en was inmiddels al zo'n 4 uur aan het vissen.

Eigenlijk mag ik dus niet klagen met 3 kleine snoeken en een schitterend gebied vlak om de hoek waar voldoende snoek aanwezig is. Dat deze er ook nog in de toekomst zijn blijkt wel weer aan de kleine snoeken die ik vandaag heb gevangen. Want als deze kleine snoeken niet door hun grote oma worden opgegeten zijn dat de monsters die je over een paar jaar zeker wilt vangen.

Het waren geen grote monsters vandaag, maar mij zal je niet horen klagen!

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten