zondag 23 augustus 2015

Zwemmen, vissen of toch allebei??

Het zou dit weekend weer erg mooi weer worden en we zaten vooraf al te bedenken wat we zouden gaan doen. Begin van de week was er het plan om een bootje te gaan huren en te gaan varen op de Nieuwkoopseplassen. Ik zou dan de hengel meenemen en tijdens het varen kijken of er nog wat vissen wilde bijten. Halverwege de week bleek dat het zaterdag tegen de 30 graden aan zou lopen en we besloten dus om de boot maar een andere keer te huren en we zijn zaterdag dus lekker gaan zwemmen bij het Betuwestrand.

Zondag zou het weer allemaal wat minder worden en we waren aan het twijfelen wat we zouden gaan doen. Het weer zou pas aan het eind van de dag omslaan, dus we zouden nog kunnen gaan zwemmen. Ook kwam nog even ter sprake dat we met de vaste hengels zouden gaan vissen, maar uiteindelijk bleef Evelyn thuis, Quinten ging voetballen met zijn vrienden en ik ben gaan vissen.

Op de stek aangekomen maak ik wat worpen met de TeezTail en na een aantal worpen denk ik dat de bait over de bodem schraapt. Ik til de hengeltop wat omhoog en ineens zie ik een snoek achter de bait aanzwemmen en bijt in de staart van de bait. Waarschijnlijk had de snoek de bait zojuist ook al voorzichtig van achteren gegrepen en dacht ik dat het de bodem was die ik voelde. Ik maak snel nog wat worpen maar de snoek laat zich niet meer zien.

Ik wissel na een tijdje wat met verschillende baits en besluit om de sybebait maar eens aan de speld te hangen. Na een fiks aantal worpen duikt er een snoek bovenop de bait, nou ja, de snoek is er eigenlijk naast gedoken, maar heeft zich toch aan de buitenkant van de bek weten te haken. Als de snoek voor de kant ligt maak ik even wat foto's.



Na een leuk gevecht daal ik de steile kant af om de snoek te pakken. De kant is pas gemaaid, dus ik heb geen last van planten. Op het moment dat ik de snoek in de kieuwgreep pak voel ik dat ik richting de sloot glij. Er is geen houden meer aan en binnen een halve seconde sta ik met beide benen in het water. Gelukkig komt er een ouder echtpaar aanlopen en de man helpt me even de kant op. Het had alleen ook wel gegaan, maar een steile helling opklimmen met een snoek in de hand en waarbij één dreg lekker losbungelt is natuurlijk vragen om moeilijkheden.

Als ik weer op het droge sta bedank ik de man en begin het beestje te onthaken. Daarna gaat het meetlint langs de kleine druktemaker en deze blijkt 56cm lang te zijn. Ik maak nog even wat foto's en begin weer aan de afdaling om de snoek terug te zetten.




Ik klauter weer naar boven en trek mijn schoenen en sokken uit. Ik wring mijn sokken uit en zie dat er in mijn rechterschoen behoorlijk wat modder zit. Deze klop ik even uit en trek daarna alles weer aan. Heb ik vandaag toch nog even gezwommen. Ik maak ook maar even een foto van de helling, zodat jullie kunnen meegenieten.


Hierna loop ik verder en maak weer een aantal worpen als ik ineens een snoek achter de bait aan zie zwemmen. De snoek blijft volgen tot vlakbij de kant en gaat dan heerlijk in het zonnetje liggen. Ik haal de bait nog een paar keer langs de snoek, maar deze schiet er na een aantal worpen vandoor en laat zich niet meer zien.

Het blijft daarna lang stil en ik maak nog een foto van een reiger.


Na de foto gooi ik mijn favoriete jerkbait langs het riet in het water en vis deze mijn kant op. Tot overmaat van ramp ligt er een rietstengel onder water en blijft de jerkbait eraan vast zitten. Ik trek aan de lijn en deze knapt. Ik heb de kunstaasredder natuurlijk weer eens niet bij me en bedenk dat ik met een zinkende jerkbait de boel misschien wel heel voorzichtig mijn kant op kan trekken. Nou, niet dus!
Ik zit inmiddels met de andere bait wel aan dezelfde stengel vast, maar ook nu knapt de lijn weer. Ik laat natuurlijk niet zomaar 2 jerkbaits inclusief titanium onderlijnen achter, dus bedenk ik een ander plan. Ik schat in waar de rietstengel ongeveer onder water zit en baan me een weg door het riet heen. Ik schuif dit aan de kant en zie de rietstengel voor me, ik kan er alleen niet bij. Ik pak mijn hengel en steek deze onder de rietstengel en haal deze heel voorzichtig mijn kant op. Natuurlijk glijdt de rietstengel een aantal keer van de hengel af en kan ik weer opnieuw beginnen. Tijdens dit leuke werkje hang ik een behoorlijk eind over het water heen, maar mijn schoenen zijn toch nog nat denk ik dan maar. Uiteindelijk weet ik de rietstengel zover mijn kant op te halen dat ik deze vast kan pakken. Ik haal de stengel mijn kant op en haal alles uit de stengel wat er niet in hoort. Na dit ook weer mee te hebben gemaakt knoop ik dus weer een onderlijn aan mijn hoofdlijn en kan weer verdergaan met vissen.

Uiteindelijk doe ik een spinner aan de speld en gooi deze langs wat vuil in het water. Ineens is daar weer een aanval op de spinner, maar de snoek laat net zo snel als die de spinner pakte deze ook weer los. Daarna laat deze snoek zich helaas niet meer zien. Ik vis nog een tijdje door maar besluit dat het weer voldoende avontuur is geweest voor vandaag en ga richting huis.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten