vrijdag 24 juli 2015

OEPS, vergeten!

Op de 3e dag van mijn vakantie stond er niets op de planning en kon ik dus een paar uurtjes gaan vissen. Ik besluit om de polder in te gaan en hoop dat de vangsten beter zijn dan afgelopen zondag. Maar dat weet je natuurlijk nooit van te voren bij het vissen.

Op de stek aangekomen besluit ik te beginnen met een swimbait. Deze heeft me deze maand al heel wat vis opgeleverd en heeft dus behoorlijk wat vertrouwen opgebouwd. Op het eerste stuk liggen wat leliebladeren in de sloot en ik haal de swimbait er netjes langs. Ik hoop natuurlijk dat er zich een snoek onder heeft verstopt en dat de swimbait als een lekker hapje langskomt. Bij de 3e worp is het dan ook raak en stort een snoek zich vol op de swimbait. De snoek gaat flink tekeer en maakt nog een aantal mooie sprongen uit het water. Maar dan is het tijd om de snoek richting de kant te halen. De snoek staat er namelijk om bekend dat deze zich echt letterlijk dood kan vechten in het warme zuurstofarme water, en dat willen we natuurlijk niet. Het is dan ook noodzaak om de slip wat strakker af te stellen als de watertemperatuur omhoog gaat. Op deze manier kan je de dril lekker kort houden en is het niet nodig om de snoek uit te putten met lange runs.

Ik pak de snoek in de kieuwgreep en haal deze op de kant. Ik haal de swimbait uit de bek en meet de snoek even op. De snoek blijkt 60cm lang te zijn en mag natuurlijk even op de foto.




Na de foto's gaat de snoek weer terug, want voor mij geldt Catch en Release!

Hierna vervolg ik mijn weg en als ik op een bruggetje sta kan ik mooi langs een rietkraag werpen. Ook dit is weer zo'n typische plek waar de snoek zich kan schuilhouden. Ik maak een aantal worpen en zie dan ineens een snoek achter de swimbait aanzwemmen. Wat ik ook probeer, de snoek laat zich niet foppen en voor de kant draait de snoek zich om. Ik besluit na nog een paar worpen om een spinner in te zetten, maar de snoek laat zich niet meer zien. Aangezien ik het dan toch nog een keer met de swimbait wil proberen wissel ik deze dus weer om met de spinner.

Ik loop om de rietkraag heen en maak een worp vanaf de andere kant. Dan is er opeens de klap op het kunstaas en ik sla aan. Daarna ontploft het water en gaat de snoek er vandoor. Zoals ik zojuist al heb gezegd staat de slip vrij strak, dus ik vang de runs met gemak op. Ik haal de snoek naar de kant en zie dat de snoek echt volledig over de swimbait heen is geschoven. Gelukkig heb ik een extra lange onthaaktang en dat is op zo'n moment ook noodzakelijk. Persoonlijk vind ik dat iedere snoekvisser een lange onthaaktang en een kniptang bij zich moet hebben!! Maar ik pak de snoek in zo'n geval dus in de nek en zeker niet in de kieuwgreep. Je kunt namelijk niet zien waar de dreggen zich bevinden en voor je het weet zit je er met je vingers in. Met de nekgreep heb je daar geen probleem mee. Ik haal de snoek dus op de kant en maak even snel een foto van de snoek met het kunstaas in de bek.


Na de foto verlos ik de snoek dus van de swimbait en meet deze even op. Deze snoek blijkt 70cm lang te zijn. Hierna mag de snoek nog even op de foto en mag dan snel het water weer in.


Na het terugzetten blijft het een tijdje stil. Ik maak op een gegeven moment een worp waarbij de achterste dreg van de swimbait over de titanium onderlijn heen schuift. Hierdoor is natuurlijk de actie uit de bait en ik haal deze mijn kant op. Als ik de bait uit het water til komt er een snoek met een noodgang aangesprint en wil de bait grijpen. Aangezien ik de bait al uit het water heb getild springt de snoek zelfs helemaal uit het water om deze te grijpen. Natuurlijk grijpt deze mis, maar wat spectaculair om te zien zeg.

Ik ben vandaag niet de enige visser die hier op deze stek bezig is. De andere visser doet echter niet aan Catch en Release maar eet alles op wat hij kan vangen.


Aan de foto te zien zit deze aalscholver zijn vleugels te drogen na een heerlijke duik op mijn stek. Na een tijdje besluit ik om weer richting de auto te lopen. Ik maak nog wat worpen met een jerkbait en als ik op de plek kom waar de snoek zojuist achter de swimbait aanzwom maak ik wat extra worpen met de jerkbait. Dan wordt de jerkbait gegrepen en meteen stormt de snoek mijn kant op. Ik kan hierdoor niet aanslaan en draai als een malle de lijn binnen om deze strak te krijgen waardoor ik kan aanslaan. Helaas weet de snoek de jerkbait met een te slappe lijn makkelijk kwijt te raken en laat mij beteuterd achter langs de kant.

Ik besluit om het weer op de stek van afgelopen zondag te gaan proberen. Daar aangekomen mag er weer een jerkbait aan de speld en na een aantal worpen voel ik weer een aanbeet. Ik sla aan en voor de 3e keer sta ik vandaag met een kromme hengel. Als de vis voor de kant is uitgedrild maak ik even snel een foto.


Daarna haal ik de snoek het land op en wil mijn onthaaktang pakken......Gloeiende, Gloeiende! De onthaaktang is nergens te vinden. Die moet ik vast en zeker bij de laatste vis in de polder vergeten zijn om in de tas te doen. Gelukkig heb ik aan de zijkant van de tas nog een kleine tang en zit de snoek aan de zijkant gehaakt. Ik moet de vis wel even in het gras neerleggen om bij deze tang te kunnen. Na het onthaken en opmeten blijkt deze snoek 69cm lang te zijn. Na de foto mag deze weer snel het water in.


Ik besluit na het terugzetten van de snoek de rit van ongeveer 30 kilometer toch maar te gaan maken. Zonder lange onthaaktang ga ik echt niet vissen namelijk. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat ik een snoek diep haak en deze door mijn toedoen het daardoor niet overleefd.

Na de autorit kom ik enige tijd later weer op de stek aan en ik begin weer te vissen met een jerkbait. Het blijft even stil maar als ik de jerkbait vlak langs de kant haal wordt deze razendsnel gepakt, maar helaas spuugt de snoek de bait net zo snel weer uit. Ik wissel snel naar een swimbait in de hoop dat de snoek er nog een keer intrapt. Dat is helaas niet het geval.

Ik laat de swimbait maar weer aan de speld en loop verder. Nog geen 5 minuten later lijkt het wel of de swimbait aan een blok beton hangt. Deze staat ineens stil terwijl ik deze toch echt aan het binnendraaien was. Ik sla aan en dan loopt de lijn ineens naar de andere kant van de sloot. Na een mooi gevecht met deze snoek kan ik deze uiteindelijk ook op de kant halen. Ik haal de snoek op de kant en onthaak deze (met de lange onthaaktang). Daarna gaat het meetlint langs de snoek en dit blijkt de grootste van de dag te zijn, met 79cm een schitterende snoek.


Na het terugzetten heeft deze snoek toch wel wat tijd nodig om bij te komen, maar dan slaat ze zich los uit mijn greep en schiet weg. Ik ruim de boel op en ga richting huis. Het is weer mooi geweest en ik heb vandaag in die paar uur meer actie gehad dan afgelopen zondag de hele dag. Zo zie je maar dat de ene dag de andere niet is.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten