donderdag 2 april 2015

Terugblik seizoen 2014/2015

Het roofvisseizoen 2014/2015 zit er inmiddels op en er is natuurlijk weer het één en ander gebeurd.
Hierbij dus de terugblik op afgelopen seizoen;

Het seizoen begint altijd op de laatste zaterdag van mei, en in het eerste weekend van het seizoen vang ik meteen al 7 snoeken. Van deze snoeken was de grootste 82cm. Het seizoen kon dus niet beter beginnen!



Helaas was ik die dag alleen en heb ik dus geen mooie foto van deze vis.

Verder heb ik dit seizoen 3x mijn dagrecord scherper gezet. Het oude record stond op 4 snoeken in één dag, maar op zondag 15 juni (Vaderdag) heb ik deze opgeschroefd naar 5 snoeken. Over de 2e en 3e keer later meer.....

Dan was er natuurlijk ook nog de fotoprijsvraag van de A.U.H.V. welke gewonnen is door Quinten met zijn vangst van de 110cm snoek. We zijn dan ook een heerlijk weekend naar Efteling Bosrijk geweest.

In de vakantieperiode hebben we een keer een bootje gehuurd en zijn gaan trollen op de Nieuwkoopseplassen. Helaas hebben we toen niets gevangen, maar we hebben wel een leuke dag gehad.



Over de 2e keer dat ik mijn dagrecord verbeterde gaat onderstaand stuk, maar dat moet echt even ingeleid gaan worden.

Voordat ik een dag ga vissen pak ik altijd mijn op dat moment lege tacklebox en loop naar de wand met kunstaas. Als ik daar dan voor sta bedenk ik naar welke stek ik ga en wat voor kunstaas ik daar zoal kan gebruiken. Nou heb ik natuurlijk een aantal favorieten die altijd meegaan, maar een klein deel kan nog wel eens wisselen. Dus voorafgaande aan deze visdag bedenk ik dat ik naar een nieuwe stek ga waar ik wel eens langsrijdt en neem dus van alles en nog wat mee.

Op de weg naar de stek toe is het even rustig en als ik door de polder rijdt zie ik de mistflarden boven de weilanden en het water hangen. Een mooi gezicht op deze vroege morgen. Als ik de auto geparkeerd heb is het nog een flink eind naar de stek wandelen en al snel zijn mijn laarzen drijfnat van de dauw (of is het rijp?) op het gras. Al wandelend zie ik ganzen, eenden en vogels die mij de weg naar de stek wijzen. Aangekomen op de stek kan dan eindelijk het avontuur beginnen en schroef ik mijn dagrecord op naar 6 snoeken en een baars gevangen op een jerkbait. Een geweldige dag waarbij alles op zijn plaats viel. Hier nog een foto van de grootste vis die dag, een mooie snoek van 83cm.



Seizoen 2014/2015 was ook het seizoen dat er voor het eerst forumdagen werden georganiseerd en op 19 oktober was de eerste een feit. Het was een erg gezellige dag waarbij ik veel gezichten bij de namen voor de eerste keer zag. Speciaal voor deze dag had vismaat Kees nog 2 mooie streamers gebonden voor degene met de meeste en grootste vis. Gelukkig had hij erbij gezegd dat de moderators van het forum niet mee mochten doen, anders waren beide streamers bij Kees in zijn tas gebleven. Hij had namelijk de meeste (2 stuks) en de grootste snoek (87cm) van de dag gevangen. Ikzelf mocht een mooie streamer in ontvangst nemen voor de grootste snoek. Deze bleek maar liefst 45cm lang te zijn. Hieronder nog een foto van de snoek en de prijs.



Aan het eind van het jaar loopt de teller al aardig op. Waar ik in het jaar 2013 "slechts" 59 snoeken ving staat de teller eind december al bijna op 100 snoeken. Maar helaas gooit het weer een aantal visdagen behoorlijk door de war en blijf ik steken op 99 snoeken in 2014. hier een foto van de sloten eind december.


In januari heb ik ook een nieuwe hengel aangeschaft. Ik was op zoek naar een hengel die stevig genoeg was om jerkbaits mee te vissen en die ook nog een flink eind krom ging op een snoek van 50cm. Mijn Shimano Yasei Red is namelijk vrij strak en geeft bij de wat kleinere snoeken niet echt de sport die ik zo graag zie tijdens het vissen. Ik wil namelijk met een kromme hengel in mijn handen staan en niet met een bezemsteel. Maar goed, na enig speurwerk dus uitgekomen op een hengel van st. Croix.



Dan komt natuurlijk de eerste keer vissen met de nieuwe hengel en dat zou een memorabele dag worden. Niet alleen is de hengel perfect geschikt voor mijn visserij, maar ik behaal op de eerste keer vissen met de hengel ook nog eens een nieuw dagrecord. Ik vang maar liefst 7 snoeken, en hoe kan je het verzinnen, ook nog een baars. De hengel is dus goedgekeurd!

Helaas gebeuren er niet alleen leuke dingen in het leven en moeten we in januari ook afscheid nemen van een vismaat die plotseling in zijn slaap overlijdt. Dit bericht komt hard aan bij mij, laat staan voor zijn familie die natuurlijk met een grote leegte achterblijft. Rob, rust zacht!

In februari voor de eerste keer met Marc van het Dutch Predator Forum gaan vissen. Het was een gezellige dag, maar de vangsten waren niet om over naar huis te schrijven. Uiteindelijk weet ik aan het eind van de dag toch nog een snoekje te verschalken.


Ook wordt ik in februari moderater van www.dutchpredatorfishing.nl en zal dus nog actiever worden op dit leuke forum.

Ook vang ik afgelopen seizoen een nieuw pr baars. Deze verbeter ik met "maar" 1cm, maar het is een cm meer dus een nieuw pr. Mijn nieuwe pr baars is dus 36cm lang. Quinten was erbij dus kon hij mooi een foto maken van deze mooie vis.



In de maand februari stond er weer een forumdag gepland, en dit keer was het een dag vissen met doodaas. Ik heb in het verleden wel eens met doodaas gevist, maar nog nooit een vis ermee gevangen. Aanvankelijk had ik ook zo mijn twijfels, maar ik ging natuurlijk ook voor de gezelligheid. Uiteindelijk weet Marc de grootste snoek van de dag te vangen met 101cm schoon aan de haak een geweldige vis. Wonder boven wonder weet ik zelfs 2 snoeken te vangen met een stuk dode makreel. De eerste snoek was 83cm en bij de tweede snoek stopte het meetlint bij 88cm. hieronder nog even de foto's van beide snoeken.



Eind februari staat de teller voor het seizoen al op 96 snoeken en voor de eerste keer komt de magische grens van 100 snoeken in één seizoen binnen handbereik. Het zou echter nog behoorlijk spannend worden aangezien maart een buitengewoon taaie maand blijkt te zijn.

Als de teller op 98 staat heb ik 5 lossers en 2 volgers achter de kiezen voordat nummer 99 op de kant komt. Nummer 99 is een mooie snoek van 78cm en aan de lichaamsbouw te zien al afgepaaid.


Gelukkig vang ik nummer 100 ook, en is het niet de snoek waar ik bang voor was (30cm lang). Het is zelfs de dikste snoek van het seizoen met de afmeting van 77cm en dus een waardige nummer 100.


Na het behalen van de magische grens vang ik nog 5 snoeken en sluit het seizoen af met een aantal van 105 gevangen snoeken in seizoen 2014/2015. Een geweldige prestatie, al zeg ik het zelf, aangezien ik vorig seizoen niet verder dan 58 snoeken ben gekomen.

Dat was dus seizoen 2014/2015 in een notendop. Natuurlijk heb ik voor seizoen 2015/2016 weer nieuwe wensen en uitdagingen. De wens is een nieuwe reel aan te schaffen. Dat gaat waarschijnlijk ergens in de gesloten tijd gebeuren zodat ik er meteen in het nieuwe seizoen mee kan starten.

De uitdagingen zijn de volgende: toch weer die magische grens van 100 snoeken proberen te halen en daarnaast ook weer een keer een snoek vangen van over de 100cm.

Nu rest mij de komende tijd nog de hengels, molens, reels en kunstaas een grote onderhoudsbeurt te geven, schoon te maken en waar nodig de haken en splitringen van te vervangen. Komende periode zal de vaste en de feederhengel uit de kast gehaald worden om te vissen, maar dan zal het toch een keer wat beter weer moeten gaan worden.

Tot een volgend avontuur.....!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten