dinsdag 31 maart 2015

I'll be back!

Het laatste weekend van het roofvisseizoen 2014/2015 is aangebroken en jongens, wat is het een hondenweer. Het water komt echt met bakken uit de hemel vallen en daarnaast waait het ook nog eens flink. Kortom, heerlijk weer om te vissen hahaha. Het KNMI geeft voor vandaag zelfs code geel op, maar ook het KNMI kan me niet tegenhouden om de laatste uurtjes mee te pakken.

Op de stek aangekomen trek ik mijn regenpak en mijn laarzen aan en hang de boskabouter aan de speld. Na een aantal worpen zie ik ineens wat verderop een snoek jagen. Ik loop snel richting de wegspringende visjes en werp de bait in het water. Ik vis de jerkbait keurig terug en herhaal dit nogmaals. Weer komt de bait ongeschonden mijn kant op en ik werp de bait nog maar eens over de betreffende plek heen. Dan is er ineens geen beweging meer in de boskabouter aangezien deze bruut is gegrepen. Ik sla aan en binnen 10 minuten sta ik de eerste vis van de dag al te drillen. Na een kort gevecht kan ik de snoek de kant ophalen en haal de bait uit de bek. De snoek zat keurig in het kaakscharnier gehaakt en onthaken is dan ook een makkelijk klusje. Ik maak even een foto en meet de snoek daarna op.

Het meetlint gaat even langs de snoek en deze geeft 69cm aan. Ik maak nog even snel wat foto's en de snoek mag weer zwemmen.




Na het terugzetten van de vis begint het nog harder te regenen, maar daar smelten we niet van dus vis ik gewoon verder. Het blijft echter een tijdje stil, maar dan krijg ik weer volger na volger. Wat ik ook probeer de snoek wil niet bijten. Op een gegeven moment ruim ik de jerkbaits maar op en probeer een 2-delige plug. Dat blijkt een goede keus te zijn!

Als ik na een aantal worpen de plug mijn kant op vis schiet er van achteren ineens vol een snoek op de plug. Ik sla aan en een mooi gevecht kan beginnen. Deze snoek is erg fel en springt vlak voor mijn voeten een behoorlijk stuk uit het water, wat een spectaculair gezicht is dat toch.Na een tijdje geeft de snoek zich gewonnen en voor de kant pak ik de snoek in de kieuwgreep. Ik maak weer even snel een foto en daarna is het tijd om de snoek te onthaken.



De achterste dreg zit in een kieuwboog en daar wil je geen schade aan maken door hieraan te gaan trekken. De kniptang komt er dus bij en ik knip de dreg door. Eerst haal ik het puntje van de dreg uit de kieuwboog en daarna de hele dreg. Snel meet ik de snoek op en deze blijkt76cm lang te zijn. Ik maak natuurlijk nog een aantal foto's en dan mag ook deze snoek weer zwemmen. Zodra de snoek in het water ligt denk ik dat ze even tijd nodig heeft om bij te komen, maar ze zwemt vrijwel meteen krachtig weg. Wat een krachtpatser deze snoek zeg.

Hieronder natuurlijk de foto's nog die ik jullie niet wil onthouden.





Aangezien deze plug mijn vertrouwen heeft gewonnen zet ik in de regen er maar meteen een nieuwe dreg op en vis verder met deze plug. Bij de volgende splitsing in het water is het weer raak. Ik zie een snoek achter de plug aanzwemmen maar deze niet pakken. Bij de volgende worp draai ik de plug binnen en laat ineens de plug langzaam naar boven drijven. Dat is het moment waarop de snoek toeslaat. Ik zie de snoek op de plug duiken en ik sla aan. De snoek begint meteen heftig met zijn kop te schudden en weet op die manier de plug te lossen. Helaas, dat hoort er nou eenmaal ook bij.

Uiteindelijk wordt al die regen me teveel en is het tijd om richting huis te gaan.

Vandaag was dan echt de laatste dag van het roofvisseizoen aangebroken en er moest natuurlijk gevist worden. Met een weeralarm, windkracht 7 en windstoten tot 100 kilometer per uur geen ideaal weer, maar we gaan ervoor.

Op het hoogtepunt van de storm sta ik midden in de polder en waaide soms echt bijna letterlijk de sloot in. Het bleef echter angstvallig stil in de polder en aangezien het werpen met die wind ook niet alles was heb ik besloten om richting de bebouwde kom te gaan.

Maar voordat ik in de bebouwde kom aankom ben ik al afgeslagen richting een andere stek. Ook hier waait het stevig en krijg ik geen actie. Uiteindelijk hang ik een Ton Temming spinner aan de speld. Na een aantal worpen wordt deze gegrepen. Helaas slaat het noodlot toe en niet te zuinig ook. Ik zal even een korte voorgeschiedenis vermelden.

Ik vis vandaag met de spinhengel en heb laatst nieuwe onderlijnen gekocht van het merk Iron Claw. Ik dacht namelijk dat deze wel van betere kwaliteit zouden zijn dan die van Spro. Dus deze aan de lijn gebonden en vissen maar. Ik heb inmiddels al een aantal vissen gevangen met deze onderlijn en dus geen vuiltje aan de lucht......tot vandaag.

De snoek zit (gelukkig) voorin de bek gehaakt en als deze voor de kant ligt begint ze nog even met haar kop te schudden. Ineens is de weerstand weg en zie ik dat de lijn los bungelt en de spinner is verdwenen. Als ik de onderlijn bekijk is deze gewoon op de lus gescheurd waar de speld aan hangt. Ik hoop echt dat de snoek de spinner lost, maar eerlijk gezegd denk ik dat dat wel goed zal komen.

Even denk ik aan stoppen, maar ik wil op deze manier dit geweldige seizoen natuurlijk niet eindigen, dus toch maar richting een woonwijk. Daar aangekomen werp ik de 4play (vastgemaakt aan een speld van een Spro onderlijn) langs een brug. Als ik deze binnendraai wordt deze mooi van onderen gegrepen en kan ik voor de 2e keer aan de bak. Gelukkig nu met een beter resultaat en een mooie snoek komt op de kant. Ik maak even snel een foto en onthaak de snoek.


Hierna meet ik de snoek op en deze blijkt 63cm te zijn. Ik maak nog even wat foto's maar bij de foto met de zelfontspanner zie ik ineens mijn tas een stuk wegwaaien. Gelukkig stond ik een eindje bij het water vandaan, maar ik besluit om de tas vandaag dus niet meer los te laten. Hier nog even de foto's.









 





Na het terugzetten van de vis loop ik naar de andere kant van de brug en maak daar ook een aantal worpen. Dan zie ik ineens dat het bovenste hengeldeel niet recht op de hengel staat. Ik heb dan echter net ingegooid en draai de bait een stukje binnen. Als de bait voor de kant ligt wil ik het deel draaien, maar ineens voel ik een bonk op de hengel en heeft een snoek de 4play gegrepen. Ik sla in een reflex aan en na een kort gevecht komt de laatste snoek van dit seizoen op de kant. Een mooi snoekje van 58cm mag even op de foto en geen zelfontspanner deze keer.



Na het terugzetten vis ik de boel nog secuur af, maar helaas geen stootje meer. Ik besluit om nog even terug te gaan naar de stek waar ik de vis heb verspeeld in de hoop dat de snoek nog een keer in mijn kunstaas wil bijten, maar deze laat zich helaas niet meer zien. Het is mooi geweest en met 105 snoeken mijn beste seizoen ooit!

 Er rest mij dus nog één uitspraak......I'll be back!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten