vrijdag 27 februari 2015

Vissen in de voorjaarsvakantie

Deze week is het voorjaarsvakantie en dan heb ik het erg rustig op mijn werk en kan er dus verlof opgenomen worden om te vissen.

Afgelopen dinsdag was er plotseling de kans om even 1,5 uur te gaan vissen. En die kans laat ik natuurlijk niet liggen. Ik koos voor een stek waar ik vorige week een mooie streamer in een boom heb gegooid en toen niets bij me had om deze eruit te halen. Nu ben ik beter voorbereid en ga naar die stek en hopelijk vang ik daar vis en hangt de streamer nog in de boom.

Aangekomen op de stek begin ik met de Westin TeezTail en na een paar worpen wordt deze al gegrepen. Zo snel als ik met een kromme hengel stond is het ook weer afgelopen. De snoek schiet los en gaat er vandoor. Dat is balen, maar het hoort er nou eenmaal bij. Als ik verder vis zie ik na een tijdje een snoek de bait volgen, maar deze wil niet bijten. Ik schat de snoek ergens in de 70 centimeter. Na een tijdje wissel ik de Westin TeezTail voor een Savage Gear 4play. Als ik wat worpjes vlakbij een brug maak is het in het midden van de sloot ineens raak. Er heeft zich een mooi snoekje bovenop de 4play gestort en als ik aansla ontploft het water. Na een tijdje haal ik de snoek op de kant en onthaak de snoek. Ik meet deze even op en de snoek blijkt 45cm te zijn. Ik maak nog even een foto en de snoek mag weer terug het water in.


Na het terugzetten vis ik verder en kom op de plek aan waar de streamer in de boom moet hangen. Gelukkig valt deze wel op met zijn bonte kleuren en zie ik deze al van een afstandje hangen. Ik haal mijn zelf geknutselde kunstaasredder tevoorschijn en maak een aantal worpen richting de streamer. Dan is het raak en haak ik de tak waar deze aan vast zit. Gelukkig is het geen dikke tak en kan ik deze naar me toe halen en de streamer pakken. Nu deze weer bij de rechtmatige eigenaar terug is besluit ik deze ook maar meteen aan de speld te hangen.

Het is erg leuk om met een streamer te vissen, maar het nadeel is dat het altijd een tijdje duurt voordat deze goed gevist kunnen worden. Natuurlijk moet het bont eerst goed doorweekt zijn om goed te kunnen zinken, maar dat duurt me altijd te lang. Hoe dan ook, de eerste 10 minuten is het altijd wat minder (in ieder geval bij mij). Maar als de streamer eenmaal goed zinkt is het een genot om ermee te vissen. Als ik de streamer heel langzaam langs wat takken haal zie ik een snoek heel langzaam aan komen zwemmen. De snoek komt dichterbij en pakt de streamer heel langzaam in zijn bek. Als ik aansla ram ik zo de bait uit de snufferd van de snoek. Snel gooi ik nogmaals langs de tak en weer komt de snoek aanzwemmen. Ook nu pakt hij de streamer en ik wacht met aanslaan tot de snoek draait. Als de snoek zich draait zet ik de haak en het is nu wel raak. De snoek weet niet wat hem overkomt en sprint er vandoor en na een aantal sprongen uit het water geeft de snoek zich over. Als de snoek voor de kant ligt maak ik nog een aantal foto's.



Dan haal ik de snoek op de kant en haal de streamer uit de bek. Na het opmeten blijkt deze snoek 63cm te zijn. Ik wil nog wat foto's maken maar de batterij van mijn telefoon is leeg. Erg jammer, maar het is de vangst die telt en niet de foto. Het is natuurlijk wel jammer. Als ik de snoek terugzet is het tijd om richting huis te gaan.

Vandaag ben ik een paar uurtjes met Quinten op pad geweest en het was weer erg gezellig. Bij de stek aangekomen begint Quinten te vissen met de real eel en ik met mijn nieuwe jerkbait.


De bait gaat zeker vis opleveren en heeft een mooie actie. Als we al een tijdje onderweg zijn schiet er een snoek uit de kant op mijn nieuwe bait, maar ik mis de snoek. Deze heeft heel even de haak gevoeld en laat zich dus niet meer zien. We vissen nog een tijdje door en beginnen dan aan de terugweg. Ik zeg tegen Quinten dat we op de plek waar ik de snoek miste nog een aantal worpen maken, want je weet nooit of de snoek weer op de plek is teruggekeerd. Ik heb inmiddels de sybebait gewisseld voor een rapper in de hoop dat de snoek deze weer zonder aarzelen pakt. Nou dat zonder aarzelen klopt wel. Als ik de rapper naar de kant toe haal zie ik ineens uit de kant de snoek wegschieten en vol op de rapper klappen. Ik sla meteen aan en het gevecht kan beginnen. Het is een leuk gevecht maar dan haal ik de snoek op de kant. Tijdens de dril had ik al gezien dat de rapper volledig in de bek is verdwenen en hier maakt Quinten dan ook even een foto van.


Gelukkig heb ik altijd een lange onthaaktang bij me en is het onthaken van deze snoek makkelijker dan dat het lijkt. Na het onthaken meten we de snoek op en deze is 82cm. Hierna is het tijd voor een korte fotosessie en Quinten schiet een paar leuke foto's.



Als ik de snoek terugzet maakt Quinten zelfs even een kort filmpje hiervan.


Hierna proberen we het nog even op 2 andere stekken, maar hier hebben we helaas niets gevangen. Het begint te regenen en het is mooi geweest voor vandaag.

Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten