zondag 15 februari 2015

Je hebt natuurlijk altijd baars boven baars!

Vanmorgen stond er weer een visdag gepland en ik stond dan ook rond 10:00 uur in de polder. Daar aangekomen is de vliegvisvereniging ook ter plaatse met een man of 20. Dat wordt wel erg druk hier, maar als ik zie dat ze allemaal richting een grote plas lopen besluit ik om het er toch maar te gaan wagen.

Na zeker een kleine 45 minuten bezig geweest te zijn is er nog geen enkel teken van leven in of onder water geweest. Als ik de jerkbait onder een brug gooi is er iets verderop een kolk en een harde klap op het water, maar wat ik ook probeer de snoek hapt niet. Die probeer ik op de terugweg nog wel een keer te vangen. Maar daarna is er wederom weer geen teken van leven in het water. Op en rondom het water gelukkig wel en er vliegen dan ook regelmatig allerlei vogels over. Ik besluit om maar een foto van een eenzame zwaan te maken, aangezien de vissen toch niet willen bijten.

Kort daarna waan ik me in Jurassic Park en maak maar even een foto, want als ik dat thuis vertel denken ze dat ik vanmorgen ergens met mijn hoofd tegenaan gelopen ben.


Daarna pak ik de hengel en begin aan de terugweg. Aangekomen bij de plek waar de snoek zojuist aan het jagen was maak ik een aantal worpen en na een worp of 6 is er wederom een harde klap op het water en zie ik nu ook de rug van de snoek. Ik schat deze ergens rond de 80cm, maar helaas speelt deze snoek een spelletje met me. Als ik na tientallen worpen verder wil lopen is er voor de 3e keer vandaag de klap op het water en ik besluit om er nog maar een paar worpen te maken. Waarschijnlijk heeft de snoek in een deuk van het lachen gelegen onder water, want weer laat deze zich niet meer zien.

Dan gaat de telefoon en vraagt Quinten of ik hem op wil halen, hij wil namelijk ook wel weer eens vissen. Ik rij naar huis en pik hem op en we rijden nog even naar een woonwijk. Daar aangekomen beginnen we met vissen. Na een tijdje wordt de sybebait tegengehouden onder water en ik sla aan. Aan het wilde gespartel merk ik dat het geen grote snoek is, maar dan zie ik ineens wat de jerkbait heeft gegrepen. Het is een dikke baars!!

Quinten roept dat het waarschijnlijk een nieuw pr is en als ik de vis op de kant haal en opmeet blijkt dat ook zo te zijn. Mijn oude pr stond op 35cm en deze heb ik vandaag verbeterd met maar liefst 1 hele cm en is mijn nieuwe pr baars dus 36cm. Natuurlijk mocht deze oude strijder even op de foto.



Na het terugzetten geef ik Quinten een boks en we gaan verder met vissen. Als ik aangeef waar hij het eens moet proberen en daarna langzaam mijn jerkbait uit het water til is er een kolk net achter mijn bait. Die had ik niet verwacht en ik zeg tegen Quinten dat hij snel zijn bait op de plek moet gooien. Als de jerkbait van Quinten dichterbij komt klapt de snoek op de jerkbait, maar blijft helaas niet hangen. Jammer genoeg laat deze snoek zich ook niet meer zien.

Hierna blijft het weer even stil en we besluiten om aan de terugweg te beginnen. Quinten maakt een aantal worpen onder een brug en ineens is er een kolk, maar verder niets. Bij de volgende worp is er zelfs een klap op het water, maar weer niets. Na een aantal worpen is er geen actie meer, maar als Quinten de brug oploopt ziet hij de snoek liggen. Hij maakt nog een aantal worpen vlak langs de snoek, maar deze blijft stil liggen en uiteindelijk zwemt deze weg. Waarschijnlijk heeft deze snoek bij die kolken onder de brug wat echte vissen naar binnen gewerkt en heeft geen honger meer, maar misschien had deze snoek het spelletje gewoon door.

Als ik de jerkbait een inham ingooi is het na een paar tikken weer raak. De jerkbait wordt gegrepen door een klein snoekje en na een kort gevecht pak ik de snoek in de kieuwgreep. Quinten maakt nog even een foto als ik de snoek aan het onthaken ben.


Na het onthaken gaat het meetlint erlangs en de snoek blijkt 44cm lang te zijn. Quinten maakt nog even een foto en de snoek mag weer zwemmen.


Bij het terugzetten van de snoek heeft Quinten het nog even snel gefilmd.


Hierna was het tijd om naar huis te gaan, het was weer een leuke dag.

Volgende week zondag is er weer een forumdag van Dutch Predator Fishing en daar zal ik zeker weer een verslag van maken.

Vergeet niet te klikken en tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten