dinsdag 24 februari 2015

Forumdag Dutch Predator Fishing 22-02-2015



Vandaag stond een dagje doodaas vissen gepland op de forumdag van Dutch Predator Fishing. Om eerlijk te zijn heb ik ooit eens 1x met doodaas gevist en dat was niet echt mijn ding. Te lang naar die dobber staren en er gebeurde toen helemaal niets. Vandaar dat ik mijn kunstaas voor de zekerheid ook maar had meegenomen.

Natuurlijk was ik te vroeg bij het verzamelpunt en ben dus naar een stek dicht in de buurt gereden. Daar aangekomen begin ik te vissen met de boskabouter, maar het blijft lang stil. Dan wissel ik de boskabouter voor een oud gediende, namelijk de Spro Rapper. Bij de eerste worp duikt er meteen een snoek bovenop de rapper, maar ik ben te laat met aanslaan. De snoek heeft geen haken gevoeld, dus kan nog een keer toeslaan. Bij de 3e worp knalt deze snoek dan ook weer bovenop de rapper. Nu hangt de snoek wel aan de haak en ik haal de snoek op de kant. Als de snoek op de kant is maak ik even snel een foto.


Daarna onthaak ik de snoek en meet deze even op. De snoek blijkt 53cm te zijn en na de gebruikelijke fotosessie mag de snoek snel het water weer in.


Na het terugzetten loop ik naar de auto om naar het verzamelpunt van de forumdag te rijden. Daar aangekomen kletsen we allemaal gezellig bij onder het genot van de zelfgebakken appeltaart en cake van Remco. Ook heeft Remco voor de koffie gezorgd dus de catering was perfect geregeld!

Na de koffie en appeltaart rijden we naar het water waar het allemaal moet gaan gebeuren. Daar aangekomen verdelen we ons over het water en gaan de meest uiteenlopende aasvissen het water in. Er wordt vandaag echt met van alles gevist zoals voorn, sardien, makreel, spiering, maar ook zeebrasem, forel en mul staan op het menu. Er is dus meer dan genoeg keus voor de snoek.

Als iedereen de hengels van een dooie vis heeft voorzien is het Remco die als eerste beet heeft. Helaas breekt zijn lijn en gaat de snoek er met de doodaastakel en dobber vandoor. Aangezien ik mijn andere hengel ook bij me heb probeer ik de dobber met een plug te haken om zo de snoek nog te vangen, helaas is dat niet gelukt. Hopelijk kan de snoek de dreg lossen en is deze snel van de ellende bevrijdt. Tijdens mijn pogingen om de dobber te pakken te krijgen heeft Rob een mooie snoek gevangen van 97cm op een staartstuk van een makreel.


Hieronder ook nog een foto van de release.


Hierna blijft het een tijd lang stil, maar we doden de tijd door gezellig te kletsen (over het vissen natuurlijk).
De jongste deelnemer aan de forumdag duurt het allemaal te lang en hij gaat in zijn jeugdige enthousiasme dan ook met kunstaas aan de slag. Dat levert hem uiteindelijk de 2e vis van de forumdag op en met 49cm een leuk snoekje.


Maar op de hengels met onder de dobber een dode vis bleef het echter angstvallig stil.

Ik had een kopstuk van een makreel aan mijn takel gehangen en na verloop van tijd besluit ik om mijn dobber op een andere plek neer te leggen. Kort daarna heeft Remco weer beet en deze keer gaat het gelukkig wel goed en komt er een mooie snoek van 96cm boven water. Deze mooie snoek kon niet van de spiering afblijven. Als Remco de snoek aan het drillen is maak ik snel een foto vanaf de overkant.


Kort daarna kan de snoek geschept worden. Als de snoek op de kant is helpt Rob een handje om de snoek te onthaken.


Als de takel uit de bek van de snoek is pakt Remco de vis over en kan ermee op de foto. Ook gaat het meetlint natuurlijk even langs de vis en deze blijkt 96cm te zijn. Zoals je op de foto kunt zien zijn er genoeg foto's van Remco en zijn vangst gemaakt vandaag.


Hierna is het natuurlijk weer tijd om de snoek in het water terug te zetten. En wederom blijft het weer een tijdje stil. Totdat de dobber van Harm aan de wandel gaat. Op het moment van aanslaan schiet de vis echter los. We hebben de vis wel even gezien en het was een mooi exemplaar, maar deze is helaas niet gevangen.

Dan besluit ik om voor de 2e keer vandaag mijn hengel te verleggen. Aan de overkant is namelijk een mooi stukje waar ik de dobber neergooi en het wachten kan weer beginnen. Dan zie ik plotseling mijn dobber tegen de stroom inlopen en ik ren naar mijn dobber toe. Ik hoor achter me iemand nog roepen dat ik niet te snel moet aanslaan, maar dat doe ik dus wel. En ik sla de makreel dus uit de bek van de snoek. Snel gooi ik de makreel weer in het water en wacht af. Na een tijdje zie ik van een afstandje de dobber weer bewegen en ik loop weer naar mijn hengel. Ik wacht nu 10 seconden en sla dan aan. Meteen voel ik weerstand aan de andere kant van de lijn en ik voel dat het een mooie vis is. In mijn enthousiasme ben ik zonder enig gereedschap naar mijn hengel gelopen en heb dus niets bij me. Gelukkig komen Rob, Kees, Marc en anderen me redden en nemen schepnet en onthaaktangen mee. De snoek wordt onthaakt en meet 83cm en is lekker dik. Kees maakt nog even een paar mooie foto's waarna de vis weer terug in haar element mag.


De kop van de makreel zit nog aan de takel en is nog helemaal goed, dus die gaat het water weer in. En nu maar hopen dat er weer een snoek in dit lekkere hapje wil bijten. Nou dat zal ook gebeuren want na een half uurtje plopt mijn dobber ineens weer onder. Weer wacht ik 10 seconden en dan sla ik aan. Deze vis blijft lang diep en de bonken die ik via de hengel doorkrijg laten merken dat het weer een mooie vis is. Natuurlijk was ik weer zonder iets naar de overkant gelopen om de hengel te pakken. Normaal zal dat natuurlijk niet gebeuren, maar op zo'n forumdag kan dat. Jurre is zo vriendelijk om de onthaaktang te halen en Kees schept de snoek. Daarna komt Rob assisteren bij het onthaken en het enige wat ik hoef te doen is de vis vasthouden. Het opmeten wordt door Remco verzorgt, wat een teamwork mannen!
Kees maakt als een echte fotograaf weer wat foto's en natuurlijk gaat ook deze snoek weer terug.


Deze snoek heeft het stuk makreel wel van de takel gekregen en ik loop met mijn hengel terug om er een nieuw stuk makreel aan te doen. Als ik aan kom lopen zie ik Marc naar zijn hengel lopen en kort daarna aanslaan. Ook deze snoek kon een verse spiering niet weerstaan en na een kort gevecht komt er een mooie snoek op de kant. Na het onthaken gaat het meetlint langs de snoek en het blijkt de 1e metervis van vandaag te zijn en deze snoek is 101cm lang. Natuurlijk worden er nog wat foto's geschoten van Marc met zijn megavangst.



Rond 16:00 uur heeft iedereen zijn spullen ingepakt en was het klaar, behalve voor de 2 die-hards Jeffrey en Björn. Zij zijn nog even gebleven om toch nog een snoek te kunnen foppen.
En wat blijkt....

Björn heeft dezelfde vis gevangen als ik maar dan op een zeebrasem. Een mooie snoek van 88cm en erg hebberig of hongerig vandaag dus.


Vooraf was ik vrij sceptisch over het doodaasvissen, maar ik moet bekennen dat het een erg spannend en mooi gezicht is als je de dobber zo langzaam ziet weglopen en dan ineens onder water verdwijnt. Ik kan dan ook melden dat dit zeker niet de laatste keer is geweest dat ik met doodaas heb gevist.


Wilt u ook een keer mee met deze gezellige groep?
Meld u dan aan op www.dutchpredatorfishing.nl!


Tot een volgend avontuur.....!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten