zondag 11 januari 2015

Wind op het land, is snoek op de kant.

Ik ben al een tijdje naar een andere hengel aan het kijken. Ik heb nu namelijk een hengel die erg stug is, en het is natuurlijk wel leuk als de hengel een beetje doorbuigt als er een snoek aan hangt. Bij mijn huidige hengel is dat alleen zo als het een snoek van boven de 90cm is, en dan nog nauwelijks. De nieuwe hengel moet dus aan de eisen voldoen dat ik mijn kunstaas weg kan werpen en voldoende body moet hebben om de haak te zetten. Daarnaast moet de blank ook nog doorbuigen als er een gemiddeld poldersnoekje aan zit. Na een tijdje zoeken ben ik bij de hengels van St. Croix uitgekomen. Deze hengels worden met de hand gebouwd en voldoen aan mijn eisen. Afgelopen zaterdag ben ik even de hengelsportwinkel ingelopen om de hengel ook even te bekijken en te voelen. Wat een verschil met mijn shimano hengel zeg. Ik ben naar huis gegaan, maar uiteindelijk toch terug om de hengel te gaan kopen.



Vandaag was het dan zover, ik zou de hengel in de praktijk te gaan testen. Als ik op de stek aankom waai ik bijna uit mijn hemd, maar er is ook een oud gezegde waar ik meteen aan denk. Dat gezegde luidt: Als er wind staat op het land, dan komt er snoek op de kant!

Nou er is vandaag wind genoeg, dus laten we het hopen. Na een paar worpen met verschillend kunstaas blijkt dat ik geen verkeerde keuze heb gemaakt om deze hengel te kiezen. Het werpen gaat goed en ook al mijn kunstaas kan goed geworpen en binnen gevist worden. Dan is het tijd om echt te gaan vissen en ik hang de sybebait aan de speld. Het is best lastig vissen met die harde wind. De wind neemt namelijk de lijn mee waardoor deze niet altijd strak staat. Bij een mogelijke aanbeet kan dit nadelig zijn omdat deze te laat doorkomt. Na een aantal worpen zie en voel ik een snoek op de bait duiken, maar ik sla toch te laat aan. Ik maak nog een aantal worpen over de desbetreffende plek en dan is het toch weer raak. Ik sla aan en het eerste gevecht kan beginnen. Ik geniet echt van mijn hengel en maak snel even een foto van de blank als deze krom staat.


Ik zie dat het geen grote snoek is, maar de hengel staat behoorlijk krom en dat belooft dus nog wat als er een echte krokodil aan hangt. Ik haal de snoek naar de kant en maak nog even snel een foto.


Daarna pak ik de snoek uit het water en onthaak de snoek. Na het opmeten blijkt deze snoek precies 50cm te zijn. Natuurlijk volgt er een fotomomentje en de snoek mag weer zwemmen.



Na het terugzetten ben ik blij dat ik van de 0 af ben en vis ik vrolijk verder. Na een kwartier zie ik een snoek langs de bait schieten. Bij de volgende worp schiet deze er echter niet langs maar er bovenop. Na weer een leuke dril op mijn nieuwe hengel haal ik deze snoek op de kant. Even onthaken en na het meten blijkt deze snoek 44cm te zijn. Nog even op de foto en ook deze snoek mag weer terug in zijn element.



Na het terugzetten van deze snoek is er binnen 10 minuten alweer een snoek die de bait pakt en ook meteen weer uitspuugt. Ik denk nog dat deze er niet meer in zal trappen, maar 4 worpen later hangt de snoek toch weer aan het kunstaas. Als de snoek dichterbij komt denk ik even dat het dezelfde snoek is als zojuist, maar aan de tekening op de kop is goed te zien dat het om een andere snoek gaat. De afmeting van deze snoek was trouwens ook 44cm.


Als ik de snoek terugzet kijk ik even hoe laat het is en ik zie dat ik pas een uur aan het vissen ben. Als het in dit tempo doorgaat heb ik straks weer een nieuw dagrecord te pakken, maar daar denk ik maar niet aan. Ook denk ik er niet aan om van kunstaas te wisselen. Vandaag zijn ze zo te zien weer eens gek op de sybebait, dus laat ik die aan de speld. Na een aantal worpen til ik de bait uit het water en op het moment dat de bait het water uitkomt is er een flinke kolk net achter de bait. Door de harde wind was het water flink in beweging en heb ik de snoek niet zien volgen. De volgende worp is het wel raak, maar helaas schiet deze snoek na een aantal seconden los.

Als ik bij een inham aankom besluit ik een verre worp de inham in te maken. Helaas gooit de wind roet in het eten (of blaast hij het erin) want ik kom niet zover als ik zou willen. Als ik de bait naar me toe vis met de gedachte om de volgende worp nog harder te gooien voel ik ineens weerstand. Ik sla voor de zekerheid maar aan en voel dat er iets aan de hengel zit. Ik draai de hengel binnen en vlak voor de kant wordt de snoek wakker en spartelt nog even flink. Ik haal het kleine beestje op de kant en haal de haak uit de bek. Na het opmeten blijkt deze snoek 37cm te zijn. Ik besluit om deze maar extra stevig vast te houden voordat die wegwaait. Natuurlijk nog even op de foto en dan vlug weer terug.


Na het terugzetten van dit monster loop ik een stukje door aangezien ik hier niet kan vissen. Bij de eerste gelegenheid gooi ik het kunstaas weer in het water en het wordt meteen weer gegrepen. Helaas sla ik mis en is de snoek verdwenen. Na een tijdje kom ik bij een splitsing en werp de splitsing in, na een aantal tikken met de jerkbait is het raak. De snoek stormt mijn kant op en ik zie de snoek duidelijk met het kunstaas in zijn bek mijn kant op komen. Na een leuk gevecht komt de snoek op de kant en onthaak ik deze. Na het opmeten blijkt deze snoek 52cm te zijn.


Ik denk toch echt dat het gezegde klopt! Het gaat namelijk lekker zo. Dan gooi ik de bait langs een muurtje en vis ik deze naar me toe. Weer merk ik door de wind te laat dat deze gegrepen wordt en sla ik mis. Helaas laat ook deze snoek zich niet meer zien. Als ik weer verder loop wordt de sybebait weer gegrepen, maar de vis lost jammer genoeg. Ik denk dat deze zich na het voelen van de haken niet meer laat zien, maar ik heb het mis. Bij de volgende worp knalt deze er meteen weer bovenop. Na een korte dril komt ook deze snoek op de kant. Met 53cm is dit de grootste vis tot nu toe.



Dan ben ik alweer aan het eind van deze stek aangekomen en begin aan de terugweg. Ik besluit om voor de terugweg toch wat anders aan de speld te hangen en ik kies mijn andere favoriet, de boskabouter.

Als ik bij de plek aankom waar de snoek zojuist niet bleef hangen maak ik een aantal worpen en dan is het raak, maar na een halve seconde is de snoek alweer losgeschoten. Ik maak nog een aantal worpen, maar deze snoek laat zich niet meer zien. Ik besluit om de jerkbait van de speld te halen en kijk even wat ik allemaal bij me heb. Dan valt mijn oog op een grote plug. Dat is natuurlijk heel wat anders dan een jerkbait, dus wie weet kan ik de snoek nog foppen. Bij de eerste worp is het al raak. Na een leuke dril ligt de snoek voor de kant en maak ik even snel een foto.


Daarna pak ik de snoek in de kieuwgreep en haal de bait uit de bek. Na het opmeten blijkt deze snoek 51cm te zijn en volgen er nog een paar foto's.



Het is een feit, ik heb weer een nieuw dagrecord te pakken. Het oude dagrecord stond op 6 snoeken en een baars, maar aangezien ik hoofdzakelijk op snoek vis zijn de baarzen maar bijvangst en tellen dus niet mee. Het dagrecord staat nu dus op 7 snoeken en ik heb nog wel even tijd om door te vissen. Ik besluit om de plug aan de speld te laten voor de terugweg. Ik hoop dat de snoeken die op de heenweg de jerkbait lieten gaan de plug wel willen pakken. Na een tijdje zie ik ineens een schim achter de bait en ik laat eigenlijk de plug heel even stilvallen. Op dat moment zie ik ineens een baars de plug pakken. Als ik aansla is er een hoop gespartel en haal ik de vis op de kant. Ik denk dat het een baars is met grote trek, kijk maar eens naar onderstaande foto. De plug is vrij groot en als het een echte vis was geweest een flinke maaltijd voor deze baars.


Na het onthaken meet ik de baars op en deze is 29cm. Even snel een foto voor op de blog en de baars mag weer achter echte vissen aan.


Nu is het dagrecord echt compleet, toch nog een baars. Hoe verzin je het??

Deze stek heb ik dus gehad en ik heb nog een uurtje om het dagrecord te verstevigen. Ik besluit om naar een oude stek te gaan waar ik al een tijdje niet ben geweest. Bij de eerste worp duikt er een flinke snoek langs mijn jerkbait, maar laat zich daarna niet meer zien. Erg jammer, het had zeker de grootste van de dag geweest. Helaas blijft het verder stil, maar met 7 snoeken en 1 baars mag ik zeker niet klagen. Het was een heerlijke dag en ik ben lekker uitgewaaid. Met deze vangsten is de hengel dus op en top ontmaagd en goedgekeurd.

Tot een volgend avontuur...!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten