donderdag 1 januari 2015

Terugblik 2014 (deel 1)

Allereerst voor alle trouwe lezers de allerbeste wensen en een gezond en gelukkig 2015 toegewenst, waarbij er maar weer veel snoek gevangen mag worden!!

Dan is het nu alweer tijd om even terug te blikken op het afgelopen jaar en hierbij deel 1 waarbij ik terugblik op de eerste 6 maanden van 2014.

We beginnen natuurlijk met de maand januari, waarin ik uiteindelijk 5 snoeken heb weten te vangen. De eerste snoek van 2014 ving ik op 5 januari en was 66cm lang, gevangen op een Fatso.


De snoeken die ik daarna in januari gevangen heb zijn allemaal in hele korte sessies gevangen, waaronder een aantal in mijn pauze vlakbij mijn werk. Hieronder een foto van een mooie snoek van 71cm lang gevangen op de verjaardag van mijn vriendin in mijn pauze.


De maand februari was een stuk productiever met maar liefst 12 gevangen snoeken. En dat terwijl ik deze maand ook nog druk in het huis ben geweest, dus er minder tijd was om te vissen. De mooiste snoek van februari is tevens de grootste van deze maand. Onderstaande snoek kwam in een heel klein slootje onder wat vuil vandaan en de aanbeet was echt schitterend!! De snoek was erg dik en was 86cm lang.


Naast deze grote dikkerd heb ik in februari nog een bijzondere vangst gedaan. Namelijk een two-tone snoek. Dit is een snoek met 2 verschillende kleuren, zoals jullie op de foto kunnen zien. Deze snoek was 48cm lang.


De overige snoeken waren "normaal" en dus niet interessant genoeg om in de terugblik genoemd te worden. Wel heb ik nog een lugubere vondst gedaan tijdens het vissen in de polder. Deze reiger is vermoedelijk te prooi gevallen aan een vos of zou het toch een grizzlybeer zijn geweest??


De maand maart was qua vangsten zelfs nog beter en met 14 snoeken een echte topmaand te noemen. Ook Quinten heeft in maart nog een mooie snoek gevangen. Deze was 56cm lang.


Ook ik had deze maand enkele mooie vangsten, waaronder een dikke snoek van 75cm.


Ook tik ik deze maand één van mijn favoriete jerkbaits op de kop, namelijk de BZN (bait zonder naam). Een aantal maanden later kom ik erachter dat dit een handgebouwde bait is door een kunstaasbouwer die zichzelf boskabouter noemt. Hier een foto van de bait waarmee ik uiteindelijk 22 snoeken heb gevangen dit jaar. Een juweeltje dus!


Zoals de meeste van jullie weten sluit het roofvisseizoen op 1 april (eigenlijk in maart al, maar dat is te omzeilen) en staat hieronder een foto van de laatste snoek van het afgelopen seizoen.


Hoe gek het ook klinkt in de maand april, wanneer je niet gericht op roofvis mag vissen, heb ik mijn pr (persoonlijk record) baars gevangen. Zoals ik al zei, je mag er niet gericht op vissen, maar ik kan er ook niets aan doen dat een schitterende baars een paar maden pakt als ik met de vaste hengel aan het vissen ben. Deze schitterende baars was maar liefst 35cm lang.


Naast deze schitterende baars hebben Quinten en ik in april nog een aantal keer met de vaste hengel en de methodfeeder gevist. Hierbij is het een en ander aan voorns, brasem en kleine baarsjes gevangen.


Dan komt natuurlijk ook de maand mei en duurde het echt nog tot de laatste dag van mei wanneer je weer op snoek mocht vissen. Dit mag altijd vanaf de laatste zaterdag in mei, en afgelopen jaar viel deze pas op 31 Mei. Ik was er natuurlijk ook weer als de kippen bij en wist me geen raadt om de hengel te pakken. De eerste dag van het seizoen ving ik dan ook meteen 3 snoeken. Waarvan dit de mooiste van deze dag was. De snoek heeft een vrij korte bovenkaak en is gewoon mooi door lelijkheid. Deze snoek was 74cm lang.


De maand juni heb ik 13 snoeken gevangen, en heb ik mijn dagrecord aangescherpt van 4 naar 5 snoeken op één dag. De 1e dag van Juni begon erg goed en heb ik de eerste 4 snoeken van deze maand gevangen. De grootste van de dag was 82cm, gevolgd door een van 81,76 en 71cm. Allemaal flinke snoeken dus. Hieronder een foto van de grootste snoek die dag.



Met 82cm dus een volwaardige poldersnoek. Kort daarna ook nog even gaan vissen terwijl de hond naar de trimsalon was om geknipt te worden. Dat leverde in korte tijd 1 snoekje van 63cm op.


En toen was het natuurlijk Vaderdag, met de beroemde Vaderdagstek. Na de koffie bij mijn ouders ben ik naar deze stek gereden om er natuurlijk te gaan vissen met het nieuwe kunstaas wat ik voor Vaderdag gekregen had. Ik begin met de Westin TeezTail en al na een aantal worpen is het raak. Een snoek van 66cm had zich vergrepen aan het kunstaas en mocht even op de foto.


Daarna blijft het een tijdje stil en hang ik mijn 2e Vaderdagcadeau aan de speld, namelijk een spinnerbait. Dan is er plotseling weer actie en heeft een snoek van 71cm de spinnerbait te pakken en ook deze mag op de foto.


Na een kleine 3 kwartier duikt er weer een snoek bovenop de spinnerbait en kan de 3e snoek van de dag op de foto. Deze was 70cm lang.


Dan blijft het een tijdje stil en gooi ik een jerkbait aan de speld. Er stond op dat stuk maar 40 à 50cm water en het water was er glashelder. Eigenlijk wou ik het voorbij lopen, maar heb er toen toch een paar worpen gemaakt. Ineens dook er onder wat overhangende planten een monster van snoek vandaan en grijpt de BZN. Op dat moment schrok ik me rot en begon er een mooi gevecht. Helaas was ik alleen en zijn er geen mooie foto's van deze snoek van 92cm. Op onderstaande foto kan je aan de verhouding van mijn hand en de kop van de snoek zien dat het een grote snoek was.


De laatst gevangen snoek van Juni was er één van 72cm lang, wederom op de BZN gevangen. Hieronder nog een foto van deze snoek.


Begin Maart zag ik op de website van de AUHV een oproep staan om je mooiste foto op te sturen waarop je met een zelf gevangen vis staat afgebeeld. Deelname was tot 16 jaar en de hoofdprijs was een weekend in Efteling Bosrijk. Natuurlijk heb ik de foto van Quinten ingezonden, maar zoals dat bij mij gaat verder nooit meer aan gedacht. Tot ik half Juni ineens op Facebook zie staan dat de AUHV de winnaar Quinten Duijst feliciteert met zijn gewonnen prijs. Snel ga ik naar de website van de AUHV om te kijken en daar zie ik inderdaad dat Quinten de hoofdprijs heeft gewonnen! Eind Juni is dan ook de prijsuitreiking in restaurant de Engel in Houten.


We hebben dan ook een heerlijk weekend in de Efteling gehad, dankzij de AUHV en stichting de blauwe vogel '74, die ik hier nogmaals hartelijk voor wil bedanken.

In het eerste half jaar van 2014 heb ik totaal 47 snoeken gevangen.

Dat was alweer het eerste gedeelte van de terugblik op 2014. Binnenkort deel 2!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten