zondag 2 november 2014

geen dagrecord, maar een weerrecord.

Vandaag is het 17,4 graden en volop zon, hiermee is het de warmste 2 november geweest sinds ze met de metingen zijn begonnen en stoten hiermee 2 november 1943 van de troon.

Maar er zou vandaag ook gevist gaan worden, hoewel het er eigenlijk te mooi weer voor is. Zoveel water in en rondom Utrecht en dan niet weten waar ik zou gaan vissen. Na een tijdje te dubben toch maar naar een stek gereden en er begonnen met vissen. Als ik na een tijdje de bait ingooi zie ik iets verderop een flinke boeggolf uit de kant schieten en meteen daarna allemaal witvis wegspringen. Dat moet dus een jagende snoek zijn. Ik haal de bait binnen en gooi deze snel over het tafereel heen. Als ik de bait over de plek heen haal waar zojuist het tumult was wordt de bait gegrepen, maar na een aantal seconden schiet de vis los. Ik gooi de bait nog een aantal keer over de plek heen, maar de snoek laat zich niet meer zien.

Het is erg lastig vissen vandaag. Op de stek die ik had uitgekozen ligt het water bezaait met bladeren waardoor het inwerpen een sport op zich is. Vaak gooi ik precies tussen wat bladeren, maar bijna even zo vaak gooi ik op een blad en hangt er een blaadje aan de dreg. Als dat gebeurt is meteen de actie uit de bait en is de kans op vis een stuk kleiner.

Eigenlijk ben ik deze stek al zat met al deze bladeren, maar ik besluit om er toch nog verder te vissen. Dat blijkt toch een goed besluit te zijn. Als ik de boskabouter die inmiddels aan de speld hangt ingooi en binnen vis, denk ik een snoek gezien te hebben die de bait miste. Ik weet het echter niet helemaal zeker, maar ik maak toch nog een aantal worpen over dezelfde plek. Er gebeurt echter niets. Als ik in mezelf zeg dat dit de laatste worp is (over dezelfde plek) en daarna verder loop is het raak. Waarschijnlijk kan deze snoek gedachten lezen en dacht, het is nu of nooit. Met een geweldige beuk klapt deze snoek op de boskabouter.

Na een mooi gevecht besluit ik de snoek op de kant te halen en geen foto van de snoek in het water te maken. Tijdens de dril is er namelijk al 1 dreg uit de bek van de snoek geschoten en deze hangt nu nog met slecht 1 haak vast. Voordat deze dus ook losschiet pak ik de snoek in de kieuwgreep en haal haar op de kant. Dan even snel een foto.




Na deze foto onthaak ik de snoek en gaat het meetlint langs de snoek. Deze mooie snoek is 70cm lang en mag nog even op de gevoelige plaat.




Na de foto's mag de snoek weer zwemmen en achter echte vissen aan.

Hierna heb ik nog heel even gevist, maar had er op een gegeven moment geen vertrouwen meer in dat ik nog iets zou vangen, en ben dus richting huis gegaan.

Tot een volgend avontuur met hopelijk wat minder warm weer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten