zondag 16 november 2014

Altijd toegeven aan je vangdrang.

Na een tijdje niet gevist te hebben werd de vangdrang me te groot en ben ik donderdagmiddag de polder ingetrokken. Bewapend met een hengel, wat kunstaas en onthaakspullen kom ik aan bij een fortgracht en begin te vissen, helaas kom ik na ruim een half uur tot de conclusie dat het daar niets gaat worden en ik ga richting een volkstuinencomplex. Daar aangekomen begin ik weer van voor af aan en maak weer een flink aantal worpen, maar ook daar blijft het doodstil. Dan maar weer verkassen.

Bij een nieuw stuk polder staat het water wat lager dan normaal en de 4play tikt telkens tegen de bodem aan, maar ik haak weinig vuil dus de 4play blijft aan de speld. Ik werp de bait richting een splitsing en als ik deze naar me toe haal voel ik een tik, maar ik weet niet zeker of het vis of vuil was. Het antwoord laat niet lang op zich wachten want als de bait in mijn gezichtsveld komt zie ik een snoek vol op de 4play duiken. Ik sla aan en het water ontploft. De snoek geeft alles om los te komen, maar de haak zit goed vast en uiteindelijk geeft de snoek het op.

Ik moet wat capriolen uithalen om de vis hier te pakken, er is namelijk een behoorlijke steile kant, maar dat gaat allemaal goed. Ik onthaak de snoek en een dame die haar hond uitlaat komt even kijken en bewondert de vis. Ik meet ondertussen de snoek op en deze blijkt 53cm lang te zijn. "wel zonde dat deze vis nu in de pan terecht komt" zegt de vrouw dan. Ik zeg dat het vandaag de geluksdag van de snoek is, aangezien ik alleen voor de sport vis en niet om te kunnen eten. Er is ook een oudere man aan komen fietsen en zijn opmerking is geniaal. Hij zegt tegen de vrouw in kwestie: Het is een Hollander hoor, geen Pool. Hahaha, wat een baas!

De snoek mag natuurlijk ook nog even op de foto.

Na het terugzetten van de vis maak ik nog een praatje met de beste man en hij geeft nog wat tips over waar ik kan gaan snoeken. Helaas ken ik al deze plekken al, maar het was een leuk gesprek. De man fiets verder en ook ik ga verder waar ik mee bezig was, namelijk vissen.

Ik maak weer heel wat worpen, maar dan zie ik plotseling een snoek vlak voor mijn voeten langs de 4play schieten. Snel nog maar een keer langs dezelfde plek gooien dan. Als ik de plug weer over hetzelfde stukje haal pakt de snoek de 4play, maar als ik aansla schiet de plug uit de bek van de snoek. Helaas heeft de snoek nu door dat er iets niet klopt en laat zich niet meer zien.

Ik loop wat verder en gooi de 4play naar rechts toe in de lengterichting van het water. Als ik de plug binnendraai passeert er op dat moment een auto en een man en vrouw met kinderwagen. Op het moment dat we allemaal in één rij staan op een weg van nog geen 2,5 meter breed wordt de 4play gegrepen. Ik sla aan en de snoek stormt meteen mijn kant op. Ik draai als een wezenloze aan de molen om de lijn maar strak te houden, maar dan draait de vis plotseling en gaat zelfs even door de slip heen. De molen giert het uit, maar na een tijdje geeft ook deze kleine vechtersbaas het op.



Ik haal de snoek op de kant en leg deze in het natte gras. Als ik de onthaaktang pak schud de snoek zichzelf echter los en kan ik deze nog snel pakken. Even snel opmeten en het blijkt dat deze snoek één centimeter korter is dan die van daarnet, maar met 52cm nog steeds een leuk snoekje.



Na deze vangst besluit ik om het verderop te gaan proberen. Na een aantal worpen zie ik ineens een snoek jagen. Er springt veel vis omhoog en er is een flinke klap op het water te horen. Ook zie ik de snoek door een school kleine visjes heen knallen wat een mooi gezicht is. Maar wat ik ook probeer en welk kunstaas ik er ook bij gooi, de snoek laat zich niet foppen. Na het een kwartier geprobeerd te hebben geef ik het op en is het tijd om richting huis te gaan.

Tot een volgend avontuur!!! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten