zondag 12 oktober 2014

Wat een stek, wat een jerkbait, wat een dag!!!!!

Na gisteren lang twijfelen over de stekkeuze, vanmorgen dus besloten om toch maar eens naar dat watertje te gaan waar ik vaak langsrijdt. Het is een klein half uurtje rijden en daarna nog een kwartier wandelen voor je bij het water bent. Meestal had ik voordat ik bij dit water aankwam mijn plan gewijzigd en alsnog richting een bekend stuk afgeslagen, maar vandaag (gelukkig) dus niet.

Na een fikse wandeling kom ik aan bij het water en zie tot mijn grote schrik dat de sloot kort geleden is opgeschoond. Er staan langs het water grote bandensporen van een tractor en op de kant liggen dode planten. Dat is meestal geen goed teken, maar ik ben hier nu toch en om weer helemaal terug te lopen zonder te vissen is nou ook weer geen goed plan. Ik heb een tijdje geleden een bait geruild op het roofvisforum en deze heeft nog geen water gevoeld, dus ik begin met deze sybebait. Al bij de eerste worp merk ik dat het water hier niet erg diep is, hopelijk wordt dat straks beter als ik de eerste bocht om ben. Na een worp of 3 zie ik een baars van een cm of 10 langs de bait schieten en in mijn wartel happen. Wat een malloot denk ik al is het jammer dat hij niet in de bait zelf wou bijten. Ik heb namelijk nog nooit een baars gevangen op een jerkbait. Na een tweetal worpen is daar ineens de schavuit die het op mijn bait heeft voorzien en pakt deze dan ook keihard tussen zijn kaken.



Na het gevecht met de snoek pak ik deze in de kieuwgreep en mag ik even voor tandarts spelen. Als de haak uit de bek is meet ik de vis op en deze blijkt 72cm lang te zijn.



Nou het begint in ieder geval goed, dus na het terugzetten van de vis ga ik vol goede moed verder. Als ik bij een mooi hoekje aankom heeft de snoek mij waarschijnlijk gehoord met mijn platvoeten, want er schiet een snoek met een noodgang onder wat planten vandaan. Ik maak nog een aantal worpen over de betreffende plek heen maar deze heb ik dus verjaagd. Jammer, maar misschien op de terugweg maar vangen.

Als ik verder loop maak ik een lange worp over de lengte van het water en zie als de bait het water raakt weer wat uit de kant wegschieten. GGRRRR, denk ik in eerste instantie, maar kort daarna heeft de kleine rakker toch de bait gegrepen. Wat een wildebras is dit zeg. Deze snoek gaat flink tekeer en springt als een echte acrobaat wel een keer of 6 uit het water, maar geeft zich uiteindelijk toch over.



Na het meten blijkt deze 41cm te zijn en mag daarna natuurlijk even op de foto.




Natuurlijk gaat ook deze vis weer terug in het water, want het is bij mij 100% catch & release.

Nadat het al een tijdje stil is besluit ik bij het volgende hek wat ik tegenkom van kunstaas te wisselen, maar voordat ik bij het hek aankom wordt de sybebait voor de 3e keer vandaag tegengehouden. Als ik aansla gaat de snoek er met een sneltreinvaart vandoor. Dat moet een flinke dame zijn, want de snoek gaat door de zwaar afgestelde slip heen. Na een tijdje komt de snoek dan toch mijn kant op en zie ik dat het inderdaad een flinke snoek is.


Als de snoek moegestreden voor de kant ligt pak ik deze in de kieuwgreep en haal haar op de kant. Even met de tang het kunstaas uit de bek en dan het meetlint langs deze dikke snoek. Het blijkt hier om een dikke snoek van 83cm te gaan en natuurlijk mag deze even op de foto.




Als ik de snoek na de fotosessie weer in het water wil zetten heeft ze heel even nodig om bij te komen. Ik hou haar aan haar staart vast en als ze plotseling weg zwemt slaat ze nog even flink met haar staart in het water, waardoor er een flinke golf over me heen komt.

Door deze vangst besluit ik om toch maar weer even door te vissen met de sybebait. Na een tijdje zie ik een snoek liggen voor de kant en haal de bait langzaam langs de snoek. Als de snoek toeslaat zie ik dat de hele bait in de bek verdwijnt. Helaas krijgt deze Hans Klok het voor elkaar om de bait toch te lossen om mij daarna beteuterd achter te laten. Als ik verder loop zie ik ineens dat er een snoek achter de sybebait aanzwemt, maar deze snoek hapt niet toe. Ik besluit om van kunstaas te gaan wisselen en de TeezTail gaat aan de speld, maar de snoek laat zich niet meer zien. Ik besluit om een tijdje met de TeezTail te blijven vissen maar na 10 minuten wissel ik deze voor een soft4play. Ook hierop blijft het lang stil. Dan mag de boskabouter weer even aan de speld, maar ook daar geen actie op. Zou het vandaag dan alleen op de sybebait lukken????

Daar is maar op 1 manier achter te komen, dus gaat deze weer aan de speld. Als ik bij een mooie splitsing aankom gooi ik de bait de splitsing in en bij het binnenvissen is daar de klap op het kunstaas. Dus toch actie op de sybebait, maar deze had ik misschien ook op elk ander kunstaas gevangen. Wie het weet mag het zeggen.....
Het is in ieder geval raak en ook deze kleine donder springt en kronkelt of zijn leven er vanaf hangt. Als de vis eindelijk rustig voor de kant ligt pak ik de snoek in de nek. Snel maak ik even een foto en onthaak de snoek.



Na het onthaken blijkt deze vis iets meer dan de helft te zijn van de zojuist gevangen snoek en meet 42cm.



Na het terugzetten gooi ik de bait weer richting de splitsing en weer is het raak. Even denk ik dat het dezelfde snoek is, maar het bonken op de hengel voelt wel anders aan, maar ik weet wel dat het geen hele grote vis is. Als de vis dichterbij komt zie ik dat ik mijn eerste baars op een jerkbait heb gevangen. Wat een dag, wat een stek, wat een jerkbait!!!!!

Ik wil de baars pakken, maar deze geeft zich nog niet gewonnen en gaat nog even tekeer. Als de vis uiteindelijk rustig voor de kant ligt schuif ik mijn hand onder de vis en haal deze uit het water. Helaas gaat deze daarna nog flink spartelen en belandt in het gras. Gelukkig is de vis niet beschadigd en maak ik even een foto.



Na het meten blijkt deze baars 31cm lang te zijn. Het is niet mijn grootste baars ooit, maar wel de eerste op een jerkbait. Ik maak nog even een foto en de baars mag weer zwemmen.



Het is alweer bijna tijd om huiswaarts te gaan, maar iets verderop zie ik een overhangende tak in het water en wil daar de bait ook nog even langs halen. Als ik de bait keurig onder de tak doorhaal gebeurt er niets. Bij de 2e worp gaat deze er iets ruimer langs, maar dan zie ik vanuit het niets ineens een snoek op de bait afstormen en deze grijpen. De snoek begint heftig met de kop te schudden en weet zo de haak uit de bek te werken. ggrrr, dat had qua aantallen een nieuw dagrecord geweest. Ik loop weer terug richting de auto, maar heb nog een lange weg te gaan dus op de terugweg worden ook de nodige worpen gedaan. Als ik de bait eigenlijk klakkeloos in het water gooi en deze binnenhaal is er een grote kolk achter de bait. Ai, die was mis. In het verleden heb ik dit ook wel eens gehad en draaide ik de bait daarna met een noodgang binnen om deze daarna weer op dezelfde plek te gooien. Nu weet ik wel beter en vis de bait in hetzelfde tempo naar me toe. Daar is dan de 2e klap op het water en deze keer is het wel raak. De snoek is dus gewoon achter de bait aangekomen nadat hij deze de 1e keer mistte. De snoek stormt mijn kant op met de bait in zijn bek en ik draai zo snel als ik kan de lijn strak. Gelukkig kan ik de lijn strak houden want na de run van de snoek volgt de sprong uit het water. Als de lijn op dat moment niet strak had gestaan had de snoek het kunstaas waarschijnlijk uit de bek geschud, maar dat is hem dus niet gelukt. Als de snoek vlak voor de kant is maak ik een foto van de snoek.



Daarna pak ik de snoek in de kieuwgreep en gaat vis nummer 6 op de kant vandaag. Snel weer een foto en dan onthaak ik de snoek.



Na het onthaken natuurlijk even opmeten voor de statistieken en deze vis blijkt 64cm te zijn. Na de fotosessie gaat ook deze het water weer in.




Ik kom weer op de plek waar ik eerder een volger had en maak een aantal worpen, maar het blijft stil. Als ik besluit om nog één worp te maken voordat ik doorloop gebeurt het. Vlak voor de kant schiet er een snoek bovenop de sybebait, maar laat deze ook meteen weer los. Helaas laat deze zich niet meer zien. Als ik verder loop besluit ik nog een worp te doen in de richting waar de snoek vandaan kwam. Dit blijkt een goed besluit, want de bait wordt voor de 7e !!! keer gegrepen vandaag. Ik weet niet of het dezelfde vis is van zojuist, maar deze hangt wel aan de haak. Na een kort gevecht geeft deze snoek het al op en maak ik weer even een foto voordat de snoek op de kant komt.




Als ik de snoek op de kant haal eerst nog even een foto, onthaken, meten en weer even op de foto. Deze snoek blijkt 55cm lang te zijn en ik verstevig met deze snoek mijn dagrecord.



Na het terugzetten van de snoek is het toch echt tijd om aan de wandeling naar de auto te beginnen en na een klein kwartiertje kom ik bij de auto aan en zet mijn spullen in de auto. Wat een topdag was dit weer!!!!

Tot een volgend avontuur!!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten