zondag 21 september 2014

Missers in de mist

Vanmorgen stond er weer eens een visdag in de polder gepland. Daar aangekomen was het behoorlijk mistig.



Maar dat mag de pret niet drukken, dus laarzen en regenbroek aan. Op de eerste stek staat het gras erg hoog, dus is een regenbroek geen overbodige luxe. Helaas merk ik dat de regenbroek niet helemaal waterdicht meer is, en heb ik na een tijdje een zeiknatte knie. Er zal dus wel ergens een gaatje zitten. Maar ik vis stug door. Ik begin te vissen met de TeezTail en maak een aantal worpen. Op een gegeven moment slaat de enkele dreg zich om de titanium onderlijn heen als de bait in het water terecht komt. Aangezien de bait dan niet normaal binnen te vissen is, geef ik een paar stevige slingers aan de reel om de bait snel weer binnen te krijgen. Dan is er opeens een flinke klap op het water en heeft een snoek de bait van het wateroppervlak gegrepen. Helaas zat de dreg nog steeds om de onderlijn en mis ik deze snoek. Als ik de bait wat rustiger naar me toe haal pakt de snoek voor de 2e maal de TeezTail en neemt deze mee de diepte in, maar weer blijft de snoek niet hangen. Dat is echt botte pech. Snel gooi ik de bait over dezelfde plek heen, maar de snoek laat zich helaas niet meer zien. Ach, ik heb in ieder geval weer een spectaculaire aanbeet gezien, de snoek kwam zelfs een stuk uit het water om de bait te grijpen.

Als ik verder loop en de TeezTail langs een paar overhangende takken binnenvis zijn daar de bekende tikken, maar ik ben te laat met aanslaan. Als de TeezTail dichterbij komt zie ik er een snoek achter zwemmen, maar er weer niet in bijten. Ik gooi de  bait nogmaals over dezelfde plek heen en zie op 1 meter uit de kant de snoek op de TeezTail afstormen en deze keer ook grijpen. Het gevecht kan voor de eerste keer vandaag beginnen en gelukkig kom ik als winnaar uit de bus. Als ik de snoek voor de kant heb maak ik snel een foto en pak de snoek via de kieuwgreep uit het water.



Het onthaken gaat vrij makkelijk en na het opmeten blijkt de snoek precies 80cm te zijn. Snel nog wat foto's en de snoek mag weer zwemmen.




Op een andere stek aangekomen, ergens in de polder waar ik nog nooit geweest ben, begin ik te vissen met de boskabouter. Al na een aantal worpen is er een dikke kolk en een beuk op het kunstaas. Helaas blijft de snoek niet hangen, alweer een misser dus. Als ik de bait verder binnenvis zie ik de snoek de bait volgen, maar hapt niet toe. Bij de volgende worp schiet de snoek vlak langs de bait en laat zich daarna niet meer zien. Als ik bij een volgend bruggetje aankom liggen er voor de brug wat vuil en plantenresten. Ik besluit om de bait erlangs te vissen, er kan namelijk altijd een snoek onder verstopt liggen. Nou, dat was dus ook het geval. Een snoekje van een cm of 30 schiet onder het vuil vandaan en ramt met een noodgang de boskabouter, maar weer blijft de snoek niet hangen. Ik had laatst de haken vervangen van de boskabouter, maar had alleen nog grote haken liggen. Misschien is dat de reden dat ik ze niet haak, dus ik verwissel ter plekke de grote dreggen voor een kleiner formaat. Nou ik kan je zeggen, het heeft volgens mij niet geholpen. Bij de eerste de beste splitsing krijg ik wederom een beuk op de bait en weer blijft de snoek niet plakken. Zoveel missers heb ik nog nooit gehad in een kleine 3 kwartier vissen.

Als ik een worp over wat vuil heen gooi denk ik eerst, wat een slechte worp. Dadelijk kom je in het vuil terecht en is de worp voor niets geweest. Zover komt het echter niet. Vlak voor het vuil wordt de boskabouter gegrepen en start er weer een gevecht. Deze snoek is erg fel, wat de meeste kleine snoeken zijn trouwens, en springt een aantal keer uit het water. Gelukkig krijg ik hem door het vuil heen, al blijft er ook genoeg groen aan de dreggen hangen. Ook deze aanbeet was weer erg vreemd, en dat is ook de manier van haken. Er zit 1 dreg aan de onderkant van de kop en geen enkele dreg in de bek van de snoek. Waarschijnlijk heeft ook deze de bait gemist, maar is hij op de één of andere manier toch gehaakt. Ik ben er niet rouwig om aangezien deze kleine donder flink tegengas geeft. Uiteindelijk heb ik deze snoek voor de kant en maak even een foto.



Daarna pak ik de snoek in de nek uit het water en meet hem even op. Het meetlint stopt bij 54cm.



Afgelopen week heeft Apple een update uitgebracht voor de iPhone en er zit nu ook een zelfontspanner op de camera van de telefoon. Het is even oefenen, maar de eerste foto met de zelfontspanner is een feit. Het is geen beste foto, maar je moet ruimte voor verbetering laten.



Na de fotosessie mag de snoek weer zwemmen en heb ik wel een boterham verdient. Als ik sta te eten en drinken komen er een stuk of 8 oldtimers langsrijden. Een fraai gezicht al die oude auto's achter elkaar.

Uiteindelijk kom ik bij een stuk polder waar niet te vissen valt. Het water is helemaal groen van het kroos, dus draai ik maar om en ga terug. Op de terugweg vis ik altijd nogmaals bij de mooie plekken (bruggen,splitsingen, waterplanten, enz.). Als ik de boskabouter langs wat waterplanten gooi zie ik wat beweging tussen de waterplanten. Eerst denk ik nog aan een karper of iets dergelijks, maar dan zie ik ineens de snoek onder de planten vandaan stormen en ook nog eens de boskabouter aanvallen. Als ik aansla ontploft het water onmiddellijk. De snoek probeert zich vast te zwemmen in de planten, maar ik krijg hem bij de waterplanten vandaan.  Uiteindelijk geeft de snoek het op en ligt hij rustig voor de kant. Ik maak snel een foto en pak de snoek in de kieuwgreep.



Na het onthaken meet ik de snoek op en deze blijkt 73cm lang te zijn. Nog even een paar foto's en ook deze snoek mag weer terug het water in.



Op deze foto met de zelfontspanner kijk ik wel erg boos, terwijl ik toch echt wel blij was met deze vis.

Hierna blijft het een tijdje stil en ik besluit van kunstaas te wisselen. Ondertussen ben ik ook al bij de auto aangekomen, maar aan de andere kant is ook nog allemaal water dus loop ik die kant op. Ik besluit om de toppie aan de speld te hangen en maak een aantal worpen. Dan is er middenin de sloot ineens een aanbeet, maar weer blijft de snoek niet hangen. Wel laat deze een paar mooie tandafdrukken achter in mijn nog onbeschadigde bait. Snel gooi ik weer richting dezelfde plek, maar de snoek laat zich niet meer zien. Na een tijdje ga ik vissen met de spinnerbait en kort daarna wordt deze gepakt door een snoek. Ik stond echter op andere dingen te letten en sloeg niet goed aan waardoor ook deze snoek van de haak losschoot.

Na een tijdje besluit ik om de 4play maar weer eens uit de tacklebox te halen en maak een aantal worpen. Als ik deze langs de kant binnenvis wordt deze gegrepen door een klein snoekje. na een kort gevecht waarbij deze kleine donder meerdere keren het water uitspringt heb ik de snoek voor de kant. Snel weer even een foto maken.



Ik pak de snoek in de nek en onthaak de kleine rakker, even het meetlint erlangs en deze snoek blijkt 46cm te zijn. Op het moment dat ik een foto wil maken begint de snoek te spartelen en glipt uit mijn handen het water weer in. Nou, die had dus geen zin in de zelfontspanner.

Hierna is het alweer tijd om richting huis te gaan. Het waren weer een paar heerlijke uurtjes en ik heb weer een nieuwe stek gevonden waar ik zeker terug zal komen.

Tot een volgend avontuur....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten