zondag 7 september 2014

back to the 70's

Vandaag stond er weer een visdag op de agenda. Vanmorgen dus eerst met de fiets richting een mooie stek gefietst, maar daar was een viswedstrijd bezig. Ach, heb ik meteen de eerste 15 minuten beweging voor vandaag al gehad, denk ik maar. Op dat moment denk ik wel even waar ik dan heen zal gaan. Er schieten wat stekken door mijn hoofd, maar dat is echt te ver met de fiets. Het moet dus wat anders worden. Ik besluit om dan maar weer eens richting oud zuilen te fietsen.

Daar aangekomen ligt er op sommige plaatsen nog veel kroos, maar ik begin toch te vissen. Helaas blijft het lang stil. Als ik de soft4play aan de speld hang duikt er ineens een kleine snoek naast de bait, maar de snoek draait zich om en stort zich alsnog op de soft4play. Dit snoekje springt nog een aantal keer uit het water en weet dan de haak te lossen. Ik schat de snoek op een centimeter 35 à 40. Maar niet in de handen gehad is ook niet gevangen, dus de teller staat vandaag nog altijd op 0. Als ik verder vis zie ik ineens een karpertent staan met daarnaast wel erg veel hengels. Als ik vraag waar de lijnen liggen sta ik verbaasd te kijken. Er staan maar liefst 9 hengels en de lijnen liggen over zeker 400 meter verspreid. Daar liggen ze al de hele nacht zegt de karpervisser, maar we hebben nog niets gevangen. Ik besluit maar op mijn fiets te springen en het weer ergens anders te gaan proberen.

Ik besluit om naar een stek te gaan waar je eigenlijk niet met de fiets kan komen, maar dat regel ik wel. Ik zet de fiets een eind verderop op slot en loop langs de weg richting de stek. Natuurlijk mag je hier ook niet lopen, maar die gok neem ik wel. Op de stek aangekomen besluit ik om met de boskabouter te gaan vissen. De ochtend is al voorbij en ik besluit dus om hotspot fishing te gaan doen. Dat wil zeggen dat ik alleen de plekken bevis waar je snoek zou verwachten (splitsingen, overhangende takken, enz.) Bij de 2e splitsing is het raak! Er is een snoek volledig over de bait heen geschoven en het gevecht kan beginnen. Na een leuke dril heb ik de snoek voor de kant en maak snel een foto.



Na de foto pak ik de snoek in de kieuwgreep en haal deze op de kant. Na het onthaken volgt natuurlijk het meten en de foto. Deze snoek was 72cm lang.


Als de snoek weer weg zwemt loop ik een klein stukje verder als ik Kees en Rob ineens zie lopen. Ik vraag of ze al wat gevangen hebben en Kees heeft zojuist een mooie snoek van 92cm gevangen. Helaas sloeg bij hem het noodlot toe, want toen hij de snoek in de kieuwgreep had begon de snoek te flippen. Hierdoor ramde de snoek een dreg in de pols bij Kees. Rob en hij waren dus onderweg naar huis om een icepack op de pols te gaan doen. Gelukkig ging de dreg makkelijk de pols weer uit, maar de pols was behoorlijk dik. Aangezien Kees en Rob beide met jerkbaits hebben gevist besluit ik om de jerkbait van de speld te halen en de Westin TeezTail aan de speld te hangen. Dit heeft toch een totaal andere actie dan een jerkbait. Dus de snoeken die de jerkbait van hun lieten gaan, happen misschien wel in een andere bait. Na een tijdje vissen laat ik de bait weer stilvallen en ineens zie ik de lijn weer spannen. Als ik aansla merk ik dat ik mis, maar ik zie de snoek achter de bait aanzwemmen. Als ik deze weer stil laat vallen en kort daarna de bait een tikje geef pakt de snoek deze alsnog. In een flits sla ik aan en het gevecht kan weer beginnen. Na een tijdje heb ik de snoek voor de kant en deze keer  maak ik geen foto. De haak zit namelijk maar met 1 puntje vast en ik ben bang dat deze elk moment los kan schieten. Als de vis er nog een keer vandoor gaat komt de vis met de bait aan een tak vast te zitten. Even denk ik dat ik deze snoek ga verspelen, maar ik krijg de snoek toch los van de tak. Ook heb ik snoeken wel eens op betere plekken op de kant kunnen halen, maar het is niet anders. Ik glij met 1 laars in het water (wat gelukkig niet diep is langs de kant) en pak de snoek in de kieuwgreep. Om weer omhoog te komen met 1 laars in de modder en een snoek in je hand valt nog niet mee. Ik duw me met mijn linkerhand omhoog, waarbij ik vol in de brandnetels terecht kom met mijn hand. Gelukkig verdooft de adrenaline door de gevangen snoek de pijn een beetje. Ik maak even een foto op de kant van de vis voordat ik deze zoetwaterwolf van het kunstaas ga bevrijden.


Hierna haal ik de bait uit de bek en meet de snoek op, deze meet 77cm. Nog even snel een paar foto's.


Hieronder nog een foto van de bek, waarschijnlijk het beeld dat een hoop voorns en baarsjes voor het laatst zullen zien.


Hierna mag de snoek weer zwemmen. Ik besluit om aan de terugweg te beginnen en voor de terugweg mag de spinnerbait nog even aan de speld. Als ik na een paar worpen ineens de spinnerbait voel blokkeren begint voor de 3e keer vandaag de strijd met een snoek. Dit is wel de sterkste vis van vandaag, want deze haalt echt alles uit de kast om maar niet op het land te komen. Deze snoek gaat zelfs nog een aantal keer door de erg strakke slip heen en geeft leuke sport. Uiteindelijk heb ik de vis voor de kant en maak een foto.


Als ik de snoek op de kant haal onthaak ik de snoek eerst. De spinnerbait zit erg diep, maar met de enkele haken gaat deze er gelukkig makkelijk uit. Als ik de vis opmeet blijkt het vandaag een echte back to the 70's show te zijn. Deze snoek is namelijk 78cm en daarbij dus de 3e snoek van in de 70cm vandaag.


Als de snoek weer is weg gezwommen besluit ik om weer naar de fiets te lopen en richting huis te fietsen.

Tot een volgend avontuur...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten