zondag 3 augustus 2014

Vissen na een wolkbreuk (deel 2)

Afgelopen dagen flink aan het speuren geweest naar nieuwe jerkbaits. Uiteindelijk heb ik er 2 weten te vinden, namelijk een Toppie gebouwd en gespoten door Aad Dam en een Twisterjerk gebouwd en gespoten door een onbekende kunstaasbouwer. Deze 2 met de hand gebouwde jerkbaits moeten mij hopelijk de nodige vissen opleveren. Hier nog een foto van beide baits.


Zoals je kan zien zijn het erg mooie jerkbaits geworden. Het kost wat, maar dan heb je ook wat ;-)
Zaterdagochtend vielen beide baits op de deurmat, en deze moeten dan ook zo snel mogelijk getest worden. Helaas gaat zaterdag niet lukken, dus staat de testsessie op zondag gepland.

Er stond vandaag een visdag met Kees gepland en samen met Quinten stond ik dan ook rond 10:00 bij Kees voor de deur. We besluiten om naar de "vaderdagstek" te gaan. Daar aangekomen blijkt ook hier het water zeker 30cm hoger te staan dan normaal. We vissen al een tijdje en hebben pluggen, streamers, spinners, jerkbaits, spinnerbaits en swimbaits aan de speld gehad, maar het bleef erg stil. Als ik mijn swimbait langs een boom vis wordt deze heel voorzichtig gegrepen, maar de vis schiet los. Bij de volgende worp zien Quinten (die naast me stond) en ik de snoek weer op de bait klappen op het moment dat ik hem uit het water wou tillen. Hierdoor kon ik niet goed aanslaan en weer schiet de snoek los. Deze keer heeft hij de haak wel even goed gevoeld en laat zich dus niet meer foppen. Het blijft lang stil en we besluiten om richting de polders in Breukelen te rijden.

Als we rond 12:30 in Breukelen aankomen zie we dat de gemalen volop staan te pompen, maar we beginnen gewoon te vissen. Helaas is het ook hier weer erg taai. Quinten besluit om een paar foto's van de omgeving te gaan maken. Helaas biedt deze een troosteloze blik met veel dode dieren om ons heen. Hieronder een aantal foto's van de dieren die het noodweer niet hebben overleefd.

Hier een foto van een dode zeelt.


Hier nog een klein dood snoekje.




Ook lagen er langs de kant een aantal dode kreeften.





Quinten maakt gelukkig niet alleen maar foto's van dode dieren en maakt ook dit mooie plaatje nog van een meerkoet op haar nest.



Als we na een tijdje wat zien lopen op de weg, gaan we eens poolshoogte nemen. Langzaam lopen we richting het beest en eerst denken we dat het een soort das is, ik gok op een marter en Quinten roept dat het een fret is. Als we dichterbij komen besluiten we dat het toch een fret moet zijn. We maken een paar foto's en zien dat het beestje behoorlijk onder de teken zit op zijn hoofd.




Als er een oude man aan komt fietsen weten we dus wat voor beest het is, het is namelijk een bunzing. Volgens Quinten stonk hij helemaal niet ;-). We hebben nog even getwijfeld of we de dierenambulance moesten bellen, maar de bunzing liep de bosjes alweer in. Daarnaast ben ik bang dat ze hier toch niet voor komen. De man ziet ons natuurlijk met de hengels in onze handen staan en vraagt naar de vangsten. Als we zeggen dat het erg taai is vandaag zegt hij dat het ook niet zo raar is na de wolkbreuk van afgelopen week. De man geeft aan dat het water de sloten uitstroomde en via de weg de weilanden in is gelopen. Toen het waterpeil weer  ging zakken liep al het vuil natuurlijk de sloten weer in met alle gevolgen van dien. Waren we die man maar 2 uur eerder tegengekomen, had ons een hoop tijd verknoeien gescheeld. We besluiten om richting huis te rijden en het daar nog even te proberen, maar wat we vandaag ook proberen het wil niet lukken.

Het was weer een leuke dag, en hoewel we niets gevangen hebben, hebben we het toch naar ons zin gehad.

Toen ik thuiskwam zag ik dat ik een berichtje had gekregen van iemand op het roofvisforum. Het was een bericht over mijn BZN (Bait Zonder Naam). Hij wist me namelijk te vertellen dat het een bait is gebouwd door boskabouter. Nee, niet Paulus, maar de bouwer noemt zich dus boskabouter. Het blijkt echter dat hij een aantal jaar geleden is gestopt met baits bouwen, dus zal er moeilijk aan kunnen komen. Het mysterie is hierbij dus opgelost en de BZN heet voortaan dus boskabouter.

Tot een volgend avontuur.....!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten