donderdag 7 augustus 2014

Vissen in de vakantie, moeizame vangsten!

In mijn vakantie al een paar keer gaan vissen, maar het is de laatste tijd moeilijk om een snoek te vangen. Of het nou te warm is, of dat de hevige regenval ze nou van streek maakt, ik durf het niet te zeggen. Hoe dan ook, het blijft in ieder geval moeizaam om ze te vangen.

Dinsdag 5 Augustus hebben we een bootje gehuurd en zijn gaan varen en trollen op de Nieuwkoopseplassen. Een erg mooie omgeving zoals je op de foto's kan zien.



We hebben erg genoten deze dag en met Quinten als kapitein weet je in ieder geval dat het niet saai wordt. Totaal maar een paar keer tegen de kant aangevaren en 2 keer de motor vol met waterplanten, valt dus wel mee toch???



Helaas hebben we deze dag niets gevangen, maar we hebben het erg naar ons zin gehad en het was zeker voor herhaling vatbaar.

Vandaag was de mogelijkheid om in de ochtend nog even te vissen. Quinten had geen zin, dus dan maar alleen op pad. Aangekomen op de stek besluit ik om de Toppie aan de speld te hangen. Na een aantal worpen is er ineens een enorme klap op het water, maar wat ik ook probeer de snoek pakt het kunstaas niet. Na een tijdje besluit ik om de rapper aan de speld te hangen, het water is namelijk nog erg troebel en de rapper maakt dan in ieder geval nog herrie onder water. Als ik al een tijdje aan het vissen ben maak ik een worp schuin naar de overkant van de sloot. Zodra de rapper het water raakt wordt deze onmiddellijk gegrepen door een snoek. Ik had de rapper nog geen tikje gegeven, en dat hoeft dus ook niet meer, er moet nu aangeslagen worden. Dan begint er een leuk gevecht met de snoek. Deze gaat flink tekeer en weet van geen ophouden, maar dan heb ik hem toch rustig voor de kant. Even een foto natuurlijk.


Als ik de snoek op de kant heb haal ik de rapper uit de bek en meet de snoek op. Deze blijkt 76cm lang te zijn. Nog even een paar foto's natuurlijk.



Ik besluit om ook eens een foto van de binnenkant te maken. Zoals je ziet gaat daar wel een visje in.


Dan is het de hoogste tijd om de snoek weer te laten zwemmen, en ondanks ik de vissen niet opeet, smaakt het wel naar meer. Na een paar meter zie ik dat er een snoekje van een cm of 30/35 achter de rapper aanzwemt, maar dat is toch echt iets te groot voor deze snoek. Ik wissel de rapper dus snel voor de 4play en gooi deze nogmaals richting dezelfde plek. Dan zie ik ineens de kleine rakker zich vol op de 4play storten, maar helaas schiet de haak los en is deze kleine held verdwenen. Ik besluit toch de rapper weer te gebruiken, de gedachten is dat deze de vis wakker schud onder water. Als ik de rapper na een flink aantal worpen weer binnen vis wordt deze gegrepen door een snoek, helaas pakt deze snoek geen haken en laat de bait dus snel los. Helaas heeft deze snoek door dat deze voor de gek gehouden wordt en wat ik ook voor kunstaas gebruik, de snoek laat zich niet meer zien. Dan komt er een tijd dat er helemaal geen actie meer is en ik besluit om even een foto van de omgeving te maken.


Mooie rustige omgeving om te vissen, helaas komt er aan de kant waar ik vis nooit iemand langs om een foto te maken als je een vis hebt gevangen. Dus krijg je nooit zulke hele mooie foto's. Na een tijdje hang ik de spinnerbait maar weer eens aan de speld. Na wederom een aantal worpen voel ik ineens een blok beton aan de andere kant van de lijn hangen. Dat kunnen maar 2 dingen zijn, of je zit vast aan iets op de bodem van de sloot, of er hangt vis aan de andere kant van de lijn. Dat kan je alleen controleren door direct aan te slaan. Gebeurt er niets zit je vast aan de bodem, in dit geval explodeert het water en hangt er dus een snoek aan mijn kunstaas. De spinnerbait is bijna helemaal verdwenen in de bek van de snoek en een heftige dril kan beginnen. De snoek weet tijdens de dril de spinnerbait al een heel eind uit de bek te krijgen, maar zit gelukkig goed vast. Als ik de snoek voor de kant heb maak ik nog even een paar foto's.




De spinnerbait heeft 2 enkele haken en de achterste haak zit vrij diep, daarom heb ik geen foto genomen toen de snoek op de kant was. Wel heb ik deze nog even snel opgemeten en deze was 68cm. Na het meten de snoek snel weer terug het water in. Als ik de snoek nog even bij de staart vasthoud om bij te laten komen slaat ze met haar staart in het water en trakteert me bij het wegzwemmen dus nog even op een douche. Dan begint het na het terugzetten van de snoek ineens te donderen en de lucht wordt pikzwart. Snel terug naar de auto en richting huis. Als ik nog geen 2 minuten in de auto zit begint het echt te stortgieten.

Net op tijd dus!

Morgen gaan we een weekje naar Limburg, dus even geen roofvissen. Na het weekje Limburg zal er zeker weer op snoek gevist gaan worden, dus tot een volgend avontuur...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten