vrijdag 22 augustus 2014

laatste dag van de vakantie, vangsten trekken aan!

Vandaag de laatste dag van mijn vakantie en er moest dus nog even gevist worden. Natuurlijk heb ik het weekend nog wel vrij, maar maandag begint voor mij het "gewone" leven weer. Maar ik had vandaag dus de mogelijkheid om nog even op jacht te gaan, en heb dat dus ook maar gedaan.

Aangekomen bij de stek besluit ik om de soft4play maar weer aan de speld te hangen. Na een aantal worpen schiet er een snoek uit de kant en pakt de bait, maar lost ook weer onmiddellijk. Wat ik ook probeer, de snoek laat zich niet meer zien. Ik sta midden in een woonwijk te vissen en er komt een meisje van een jaar of 7 naar buiten lopen. Het kind verteld honderduit, dat ze er net is komen wonen en dat ze een prinsessenkamer heeft. Ook weet ze dat ik op snoek vis, want dat doe je met een nepvisje zegt ze. Ze heeft alleen nog nooit een echte snoek gezien dus ze hoopt dat ik er een voor haar deur vang. Dat blijkt dus niet zo te zijn en het meisje gaat weer naar binnen. Als ik 3 stappen verder de soft4play in het water gooi is daar ineens uit het niets de snoek die van onderen de 4play opslokt. Ik sla aan en zie als de vis voor de kant komt dat de bait weer helemaal is verdwenen. Deze zat nog dieper dan de vis uit de vorige blog. Ik pak meteen de kniptang en binnen een ogenblik is de snoek onthaakt. Ik loop snel terug naar het huis en bel aan met de snoek in mijn handen. Het meisje is helemaal blij dat ze een echte snoek heeft gezien. Natuurlijk meet ik de snoek en maak ik nog even een foto waarna de snoek snel weer terug mag. De snoek blijkt precies 60cm te zijn.




Bij het terugzetten schiet de snoek ervandoor. Het meisje gaat weer naar binnen en ik vervolg mijn weg. Als ik na een tijdje bij een wat breder stuk in de sloot aankom ligt het er vol met planten, behalve aan de overkant van de sloot. Laat daar nou juist een mooie rietkraag zijn, waar de snoek zich ook kan verstoppen. Ik besluit om over de plantenmassa heen te gooien en het stuk tussen het riet en de waterplanten te bestoken. Dat blijkt een goede keus te zijn, aangezien ik ineens een bonk op de hengel voel. Aanslaan en het water ontploft werkelijk. Na een felle dril, waarbij ik de snoek dwars door de planten mijn kant op moet halen ligt de snoek voor de kant. Ik maak even een foto en haal de snoek dan op de kant.




Na het onthaken gaat het meetlint er weer langs en deze snoek blijkt 67cm te zijn. Nog even een foto en de snoek mag weer zwemmen.



Hierna gaat het water de bocht om en liggen er nog meer waterplanten. Voor de kant is een strook water waar geen planten liggen en ik gooi de soft4play er doorheen. Dan zie ik ineens een snoek achter de bait zwemmen, maar deze buigt plotseling af. Gelukkig heb ik gezien onder welke plant hij is gaan liggen. Dit natuurlijk dankzij mijn polaroidbril waardoor de schittering van het water gehaald wordt. Zonder die schittering kan je het allemaal duidelijker en helderder zien. Maar goed, ik zag dus onder welke plant de snoek zwom. Ik hoopte dat deze daar nog lag en trok de soft4play langs de plant. BAM!! wat een aanbeet. Als een raket kwam deze snoek onder de plant vandaan en stort zich met ware doodsverachting op de soft4play. Het gevecht kan voor de 3e keer vandaag beginnen. Deze snoek is lekker fel en springt nog een aantal keer uit het water voordat ik deze op de kant kan halen. Het onthaken gaat erg makkelijk de dreg zit namelijk maar met 1 punt vast in de bek. Na het opmeten blijkt deze snoek 55cm te zijn. Nog even een foto en de vis mag weer zwemmen.



Het valt me de laatste tijd op dat de snoeken die ik gevangen heb weinig of geen tijd nodig hebben om bij te komen. Zodra ze water voelen beginnen ze al te spartelen en schieten weg, wat natuurlijk een goed teken is. Na deze vangst blijft het lang rustig en als mijn vriendin belt dat er straks veel regen aankomt besluit ik om het voor gezien te houden.

Gelukkig trekken de vangsten weer aan, dus tot een volgend avontuur...!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten